Svenska förbundet: Då är det dags att avgå

Bevara hästhoppningen i den moderna femkampen i OS.
Det kräver det svenska förbundet – som nu agerar genom ett öppet brev.
”Om ingen lösning hittas är det dags för den internationella styrelsen att avgå”, skriver förbundet.
 
Vem fan bryr sig om modern femkamp utgår? Skönt att hoppningen byts ut, jag har aldrig gillat det momentet öht.

Om de ska ha kvar hoppningen tycker jag att de ska ha sina egna hästar och att det ska vara högre på ryttarskicklighet.

Om de ska ha kvar lånehästar tycker jag att det ändras till dressyr istället.

Men helst bara byta ut det till nåt som inte involverar djur.
 
Om nu ridningen är så viktig för grenen hur kommer det sig då att de rider på lägre nivå än "stjärnornas hoppning". Är en gren viktig så ser man väl för sjutton till att bli duktig på den så man inte ser ut som en total idiot
 
Om nu ridningen är så viktig för grenen hur kommer det sig då att de rider på lägre nivå än "stjärnornas hoppning". Är en gren viktig så ser man väl för sjutton till att bli duktig på den så man inte ser ut som en total idiot
Jag blir ju lite orolig när ridning försvinner ur OS grenar, att det ska fortsätta till andra delar av ridsporten. Samtidigt är det ganska deprimerande att lyssna på kommentatorerna på femkampens hoppning. (har inte sett så mycket sådant men gick in på Youtube och kollade på 2012 års hoppning), -thats a kind mare taking that jump. A great big heart of that horse, he is giving her a nice round there, carrying her gently, She has done a bit of riding but-ooh he would have liked a lighter hand osv (She says she runs five times a week, fences four times a week, swims five times a week and rides twice a month, but coming to the olympics she should have been riding two times a week at least.) . Only two fences down, best round so far och det är ju ändå OS. Officerarna som satt på hästar dagarna i ända till vardags var nog naturligt bättre på det där.
 
Senast ändrad:
Jag blir ju lite orolig när ridning försvinner ur OS grenar, att det ska fortsätta till andra delar av ridsporten. Samtidigt är det ganska deprimerande att lyssna på kommentatorerna på femkampens hoppning. (har inte sett så mycket sådant men gick in på Youtube och kollade på 2012 års hoppning), -thats a kind mare taking that jump. A great big heart of that horse, he is giving her a nice round there, carrying her gently osv. Only two fences down, best round so far och det är ju ändå OS. Officerarna som satt på hästar dagarna i ända till vardags var nog naturligt bättre på det där.
Jag känner delvis likadant men samtidigt att om ridsport inte blir sammankopplat med direkt djurplågeri så borde risken minska för att all hästsport försvinner
 
Jag känner delvis likadant men samtidigt att om ridsport inte blir sammankopplat med direkt djurplågeri så borde risken minska för att all hästsport försvinner
Jo definitivt. Jag var tidigare för att de bara skulle sänka höjden till 90 cm. Men hastigheten det blir på några av de där hästarna, om hindren inte stoppade upp så skulle det väl gå rakt in i staketet. WE kanske (dressyr tveksamt, det går ju ganska bra att göra konstigheter där med) och att man inte får tävla OS om man inte rider två gånger i veckan eller något. Men ridning låter ju extremt oprioriterat för dem onekligen.
 
Jag blir ju lite orolig när ridning försvinner ur OS grenar, att det ska fortsätta till andra delar av ridsporten. Samtidigt är det ganska deprimerande att lyssna på kommentatorerna på femkampens hoppning. (har inte sett så mycket sådant men gick in på Youtube och kollade på 2012 års hoppning), -thats a kind mare taking that jump. A great big heart of that horse, he is giving her a nice round there, carrying her gently, She has done a bit of riding but-ooh he would have liked a lighter hand osv (She says she runs five times a week, fences four times a week, swims five times a week and rides twice a month, but coming to the olympics she should have been riding two times a week at least.) . Only two fences down, best round so far och det är ju ändå OS. Officerarna som satt på hästar dagarna i ända till vardags var nog naturligt bättre på det där.
Jag vet inte riktigt, när det gäller övriga ridsportgrenar är det som avgör i toppen vilka hästar ryttarna har tillgång till och det är inte riktigt vad idrott och olympiska spelen går ut på tycker jag.

Det heter ju modern femkamp så lite moderniserande av vilka grenar som skall ingå och lyfta ut hästhoppningen borde inte vara så svårt, det finns massor med annat som skulle passa in.
 
Jo definitivt. Jag var tidigare för att de bara skulle sänka höjden till 90 cm. Men hastigheten det blir på några av de där hästarna, om hindren inte stoppade upp så skulle det väl gå rakt in i staketet. WE kanske (dressyr tveksamt, det går ju ganska bra att göra konstigheter där med) och att man inte får tävla OS om man inte rider två gånger i veckan eller något. Men ridning låter ju extremt oprioriterat för dem onekligen.

Men de hästarna är ju tränade att gå så fort. Inte behövs några hästar som annars hoppar 120 på 90 höjd? Då duger ju vilken ridskolehäst som helst.
 
Men de hästarna är ju tränade att gå så fort. Inte behövs några hästar som annars hoppar 120 på 90 höjd? Då duger ju vilken ridskolehäst som helst.
Jo absolut, och jag vet några ridskolehästar som skulle få ganska mycket fart på en så stor bana :) (det var lite med i tanken) men såklart det ska väl gå att välja antar jag.

Jag menar det är ju1,20 nu och det finns en del ridskolehästar som gått 130, det lär ju vara sådana de skulle ta med i OS även om det åkte ned till 90, de flesta ridskolehästar tar sig ju över 110 i alla fall med en random elev. Men jo håller nog med dig ändå.

Haken med det hela var att min kommentar lite var som så att, synd att det försvinner, kanske. Men samtidigt, det är ju OS, inte hålla sig i manen och bli lotsad runt en bana av en snäll häst och nu låter kommentatorerna mer som att det här hästen som tävlar än människan. Så något måste skifta. Jag bara tänkte högt, jag kan inte bestämma mig för vad jag tycker.
 
Senast ändrad:
Om skiten öht ska vara kvar så anser jag att man får ställa krav på ryttarna att de ska hålla iaf MSV-nivå för att få tävla ridmomentet, för hästarnas skull. Det ska inte vara vilka klåpare som helst som får tävla OS till häst, oavsett gren.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under den senaste tiden har svensk ridsport skakats av vittnesmål om orimliga arbetsförhållanden och sexuella övergrepp. Nu går fyra...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Att hästhoppningen försvinner från den moderna femkampen efter OS i Paris 2024 har väckt starka reaktioner. Nu kommer även svenska...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är det klart att hästhoppningen försvinner som en av grenarna i modern femkamp efter OS i Paris 2024. På torsdagen bekräftade det...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Modern femkamps behandling av hästar ifrågasätts efter scenerna i OS. Nu skickas tränaren Kim Raisner hem från Tokyo. ”Det...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 977
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp