Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Någon som kan hjälpa mig? En bekant till mig påstår att det är mer fibrer i svarthavre, kan detta verkligen stämma? Jag trodde att svarthavre bara var en sorts havre, typ???
Färgen sitter i skalet, näringsmässigt ingen skillnad jämfört med annan havre. Det finns olika sorters svarthavre men jag tror ingen odlas i Sverige. Alltså import.
jag ger min häst svart havre då det finns något ämne i i vanlig havre som gör att han blir mer "stirrig". Detta ämne finns inte i svarthavre
Vet andra människor som gör det av samma anledning. tror det är därför man ger svarthavre. vet inte om någon annan anledning
Hästen i fråga fick en foderreaktion, och nu vill ägaren köpa svart havre i stället. Men jag tror att det helt enkelt var en fång-varning på henne och då är det ju mängden som spelar roll.
Tack ska ni ha, nu blev jag aningen klokare om havresorterna. Om det nu stämmer att de blir lugnare av svart havre så kan vi nog fortsätta med den gula.
Är det någon som ved VAD för ämne som finns i gul havre, men ej i svart? Jag har läst på flera ställen att det är något som skiljer, men ingen har sagt vad?
Trodde så också först men sedan har jag läst(bla på buke) att det inte är ngn skillnad på svart eller "vanlig" havre förutom färgen och att svarthavren ibland är mer välrensad...
//Linda - vars pålla äter en havreblandning med ca 70-80% svarthavre
Jag undrar också? Om det är högre energivärde borde de inte bli vassare i så fall? Eller är det så att man ger mindre svart havre och det gör hästen lugnare?
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Ekonomi & Juridik Det är skillnad på vad man vill och vad som är rätt att göra. Säljer man sin häst så vill man väl att den ska komma till ett hem som...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.