Svårt...MEN..

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Camarotheking
  • Startdatum Startdatum
C

Camarotheking

Jag tycker faktiskt att det är fel att bötfälla eller sätta startförbud om kusken väljer att ta sin häst ur loppet pga olika saker!Tycker att det har gått till överdrift med att dom ev skulle göra det för att ngn på ngt sätt skulle vinna fördel av det...Har man tex bestämt att köra för ledningen tex för att hästen bara kan gå där men man får en tokstart med tex ett halvvarv i tredjespår och sedan dödens och man vet att om ett varv kommer hästen ännu vara helt slut och sist i fältet...Eller att det på ngt annat sätt gått snett...Varför kan man inte få välja att utgå precis som att ryttaren inte vill belasta sin häst på 160 cm hinder om denne redan rivit tre hinder och fritt kan välja att utgå på egen begäran?

Liten fundering :confused:

Hehehe, vad tror du spelarna skulle säga om sånt :smirk:.....och hur ska spelarna få veta att "om hästen får ett dåligt lopp så tar man den ur loppet". Nej, du får allt acceptera att det finns fler som vill ha ledningen :angel..och svarar ut dig. Sen är det ju upp till kusken att avgöra hur länge man ska svara och har man ingen kanon häst då ger man sig tidigt och ger dom en omgång senare i loppet, men då måste man ha jävligt iordningställt. En häst bör kunna gå 3 speeder i ett lopp...

Det är ju det som är det jävliga!Att man hela tiden måste se till dom förbaskade spelarna.Det där med ledningen var bara ett exempel...Vet många som fått bötat för att hästen galopperat och man sedan lägger sig sist i fältet och inte väljer att köra på igen.Vem avgör egentligen vilken placering jag kör för!Alla hästar är ju olika och jag vet då inte många som klarar tre speeder i ett lopp!*undrar vad gammeln har för fantomhästar*

Vem avgör egentligen vilken placering jag kör för!

§ 58 i reglementet:
" Häst skall köras/ridas tävlingsmässigt till bästa möjliga placering om ej påtaglig trötthet eller tecken på skada hos hästen eller fel på utrustningen konstateras under loppet.

Måldomarnämnden kan fodra att tränare eller körsven/ryttare skall avge förklaring till ifrågasatt överträdelse av bestämmelsen i första stycket."

I tillämpningsanvisningarna för § 58 står det följande:

" Bestämmelsen i första stycket avser endast avsiktliga överträdelser"

Jag vet det där!Vad jag menar är att hur kan dom veta att jag faktiskt inte kör för bästa placering?Att köra för bästa placering kan väl inte alltid vara att harva i tredjespår? :confused:

Vet många som fått bötat för att hästen galopperat och man sedan lägger sig sist i fältet och inte väljer att köra på igen.

Intressant, det har jag aldrig hört talas om och jag har varit med ganska länge. Jag har aldrig sett en resultatlapp med en sådan bötesbestraffning, däremot en notis om att förklaring har begärts och beslutet: godkänd, noterad eller ej godkänd.

Att inte köra för bästa placering enligt 58 §, anses om det kan bevisas, som en grov förseelse och påföljden blir väl avstängning inte böter?

Ok men det har jag.Mest med favoritspelade hästar.
Även om jag råkar starta en häst som står i två gånger pengarna så kan ju den kännas lika kass som en som står i tjugo...

Ok jag menar självklart blivit avstängd eller så har hästen fått startförbud...Det senare tycker jag är mer ok.

Generellt tycker jag att vi har bra måldomare i Sverige!

Visst kan det skilja på nivån mellan olika banor men jag kan bara påminna mig ett fall i Sverige där någon blivit dömd enligt 58 §. Detta hände på 80-talet och straffet blev 10 års avstängning, jag tror även det blev beträdelseförbud till banor och förbud att vara med i STC:s ägarregister, det finns säkert fler fall men inte speciellt många...

Om hästen har felat kan man ju köra ut, det får man knappast någon bestaffning, även om den står i 1.20. Bestraffning och utskällning från journalistkåren och spelare är två olika saker!

Angående startförbud så tillkom det för hästarnas skull, är inte det bra att det finns?

Om man aldrig vill att hästen ska gå trött ska man nog inte tävla i trav. I många lopp en travdag blir dom flesta trötta... även dom som vinner.

Jag tycker också överlag att vi har bra måldomare!

Vår häst fick startförbud och kusken avstängning för att denne körde ut efter galopp.Och tyvärr vet jag en del som råkat ut för liknande saker.

Det är klart att det är bra med startförbud!Jag tycker att allt för få som borde fått startförbud får det..Tex halta hästar el hästar som inte är "startklara"Jag skrev att jag tycker det är ok...MEN jag tycker inte att det är ok att sätta startförbud för att man inte kör livet ur sin häst!Tex efter en galopp!

Och så behöver du inte överdriva!Jag har inte sagt att jag aldrig vill att hästen ska gå sig trött!Jag sa att jag kanske inte vill köra skiten ur hästen när jag ändå vet att det inte tjänar ngt till!

Det är ju det som är det jävliga!Att man hela tiden måste se till dom förbaskade spelarna.

Jag tycker det är självklart att allt vad taktikstrykningar osv heter efter start anmälan, både hos kuskar och ägare ska stävjas hårt. Det är mycket pengar som kan stå på spel och framför allt för att spelare ska ha ett förtroende för sporten.

För det är ju ändå spelarna som i slutändan betalar hela kalaset inom travsporten. :devil:

Jag förstår allt det där men tycker ändå att en del har blivit feldömda,tyvärr.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·
J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 391
Senast: juliag
·
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 547
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka