svårt grovfoder..

E

emmsi

Jag har ett hö med dessa värden:
32 protein
8,7 mj
3,7 ca
1,2 p

Har ett kallblodigt travarsto som i stort sett inte motioneras alls nu. hon väger 520 kg och vill inte gå upp i vikt. Hon är ganska lättfödd..
Problemet jag har är foderstaten.
Hon har gått på 7 kg hö och 350 g soja, plus fosfortillskott.
men nu verkar det vara så att hon reagerat på sojan (knölar på sidan på henne som försvann med sojan..). vi ska prova återinföra den för att se om det var den som var boven. Men om, vad ska jag då ge henne??
Med 7 kg hö får hon mer energi än vad hon behöver, och alldeles för lite protein! Det går absolut inte dra ner mer på höet ju. Jag har väldiga problem med att få ihop en foderstat som inte kostar skjortan. Håller mig helst ifrån pelletsfoder och till lusern, soja (fast inte nu då), vetekli...
Någon som har en bra idé?
Det går ju få ihop det, men oftast med ett stort energiöverskott, och som sagt är hon lättfödd..
 
Tips för soja-känsliga: Byt sojan mot Krafft Protein.
Det ska tydligen vara "hästvänligare" sammansättning av aminosyror i det.
 
Står hon på halm och äter hon av den isåfall?

Har du värdena på magnseiuminnehållet i höet?

Testa med att ge henne

7 kg hö
1 kg lucernhack
100 gr soja
200 gr vetekli
75 gr miner vit

MJ 69
Smrp/MJ 6,15
Ca/P 2,17

Går hon fortfarande inte upp så ge 1 kg hö till och öka veteklit med 100 gr till tot 300 gr.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

E
Foder & Strö analysen kom, men ajaj så otrevlig den var. ts: 87% (nackdelar med detta?) per kg foder smbrp: 32 mj: 8,7 ca: 3,7 p: 1,4 vi har två...
Svar
3
· Visningar
1 767
Senast: Lydia
·
E
Foder & Strö 2-årig kallblodstravare, tränas lätt-medelhårt, beräknas väga 500 kg som vuxen. höet vi har ser ut såhär, per kg: 8,7 mj 32 smb.rp. 3,7...
Svar
8
· Visningar
1 188
Senast: Nina83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp