Svart fläck på tungan?

Fridolina

Trådstartare
Såg nu ikväll att min hund har en svart fläck långt in på tungan. Ca 1,5 cm i omkrets.

Han har inte haft den förut, måste kommit den senaste tiden.

Ska ringa veterinär imorgon och se vad han tycker, men kan ju vara bra att kolla upp det.
Läste att de kan uppstå leverfläckar, hur vanligt är det? Nojjig som jag är inbillar jag ju mig redan det är en cancerfläck.

Sv: Svart fläck på tungan?

Ringde precis veterinären, hon tyckte inte jag behövde kolla upp den sålänge den inte förändrades:)

Det är vanligt att hundar har pigmentfläckar på tungan. Om hunden är ung så verkar vissa fläckar dessutom utvecklas medan andra finns där mer eller mindre från födseln.

Förr kallades dessa fläckar "doftfläckar" eller "spårfläckar" och man ansåg att hundar med många fläckar hade större förutsättningar för att bli bra spår-/sök-hundar! ;)

/Swat

Ha ha ha.... Vår Nuffe har flera pigmentfläckar på tungan men han kan knappt spåra en löptik med rumpan i nyllet på honom:D

Min systers tik löpte nyss, och det är första gången min kille varit intresserad av henne. Kanske har ngt med fläcken att göra;)

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 820
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 255
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Var till veterinären igår, främst p.g.a. annat problem men vi provtog också en liten vårtliknande utväxt på insidan av min hunds ena...
Svar
14
· Visningar
3 419
Senast: Takire
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 439
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka