Svårt att svänga

M

MALINox

Har ett litet problem med unghästen. Han har varit avställd under ca 6 veckor pga för liten sadel och att det tog tid innan vi fann en ny. Detta medförde att han tappade mycket muskler, delvis för att han fick vila, men även pga sommarbete och nedtrappning av vanligt foder. Nu är han igång igen, har ridit ut mycket och traskat i skogen, klättrat i grustag och ridit långturer för att få igång honom. Red första gången på banan efter uppehållet förra veckan. Då körde vi mest basic, dvs att skritta runt i alla möjliga former, volter, serpentiner, åttor osv. Körde lite lättare travövningar och slutade sedan eftersom att jag inte ville överarbeta honom.

Att vi upptäckte att den förra sadeln var för liten, märktes genom pållens ovilja att gå på banan, han stannade och vägrade trava osv. Nu när jag rider på banan i nya sadeln vet jag inte om han minns hur obehagligt det var på banan med den gamla sadeln eftersom han även nu försöker sig på att stanna då och då, ffa i trav. Men nu går han igång efter lite mera påbuttning. Någon som har något bra tips för att motivera till att trava på banan.

Till mitt andra problem. Märkte igår när jag red på banan att han har svårt för att avsluta volter. Att starta volten går utmärkt, men när vi vänder runt spelar det ingen roll hur mkt ledande tygeltag och ytterskänkel jag lägger på, han faller ut och går åt fel håll iaf!

Det är svårt att öva eftersom jag inte vill sitta och nöta på banan i en evighet, eftersom jag tror detta ökar på hans ovilja till banan. När man rider ut är han hur pigg som helst och har ork i flera timmar om det skulle behövas!

Någon som har några tips både till varför han gör som han gör, samt bra övningar!

Sv: Svårt att svänga

Jag tror att "problemet" med många hästars avsky för att gå banan egentligen sitter i sadeln. Vi har besämt oss för att de tycker att det är tråkigt, men det blir ju lite vad man gör det till.

Nu säger inte jag att man ska rida enbart på bana, speciellt inte med en unghäst, men själv tycker jag att det är hur kul som helst att rida på bana och jag har faktiskt alldrig ridit någon häst med äkta jobba-på-volten-avsky, förutom någon ärrad ridskolehäst men där tycker jag att det är förståligt när det handlar om fyra timmar om dagen till skillnad från våra privata sockergryn som kanske går fyra timmar i veckan på bana. Men andra ord, rid på bana när det behövs, där har du bäst möjlighet att "komma åt" hästen.

Bästa traven får du alltid efter att ha galopperat, du nämner inte ordet galopp, behövs det så får du väl galoppera först och trava sen i ditt pass, är den bara väl framskrittad så spelar inte det någon roll. Trava 10 meter för att kolla av ev hälta sen galopperar du hästen i en låg och ganska fri form, lite jogging liksom. Det borde påverka traven positivt.
Faller den in i volten oavsett hur stor du gör den?
Annars blir ju svaret, gör volten större för att sedan minska, gör den inte mindre än att hästen klarar av det och minska succesivt.

Jag hör till kategorin som undviker ridbanan. Jag gör samma rörelser ute i skogen istället och på täkter som jag har lov att rida på liksom mina egna täkter. Det funkar bra och jag tar ut hästarna på ridbanan någon gång i månaden bara när jag ska rida för instruktör och då är det inga problem med motivationen.

Sen vilar jag enbart hästen under tillväxtperioderna. Skulle utrustningen saknas så jobbar jag hästen vid handen, går ut i skogen och arbetar som om jag red. Den jag har hemma nu växer så det knakar men leker som en galning ändå med ettåringen så konditionen hålls uppe och nu efter 2 veckor ska jag börja markjobba honom igen och så sitter jag upp när tillväxten stannat av lite. Han är 4 år.

kanske prova på annat vis på banan? arbeta på töm tex? utan ryttare för att se om hästen gör likadant då?Och som piraja skrev arbeta övningarna även ute i naturen.. för att få variation..

Tack för svaren!
Pållen är lite lustig vad det gäller arbetet på banan. Att jag inte galopperar beror på att han inte orkar bära sin galopp på banan. Har mkt galoppträning ute, på vägar, stigar osv. Ser ingen mening med att få en flängig galopp på banan, varför den får vänta tills han har en bättre bärningsförmåga. Annars tror jag det skulle inverka negativt på galoppen.

Han faller inte direkt in på volten, utan faller snarare ur volten. Att få in honom på volten är lättare, än att få honom att bibehålla volten hela varvet runt. Märker ju att när jag arbetat ett tag så bibehåller han lättare traven, men svårare att hålla volten. Det är ffa på den öppna delen av volten som han släpper.

Ska försöka rida lite på ett fält för att se inverkan. Rider mkt ute annars, just för variationen. men har inte fått tillgång till ett fält förrens nu. Han är kanon ute, går i avslappnad form osv, men det är just träning på böjt spår som kräver mera träning.

Att arbeta på töm....har inte tömkörningsgrejor, men longering fungerar inge bra. Skritt går bra att både öka och minska volten. Men i traven väljer han antingen att stanna, eller att vända in emot mig. Galopp går ännu sämre, eftersom han återigen inte bär sig på runt spår i galopp, å då väljer han att stanna istället.

Vet inte hur jag ska förklara detta.. men det låter som om du hamnar före honom när du longerar? Om du håller dig längre bak i förhållande till hästens kropp så blir du mera framåtdrivande..Hoppas du förstår hur jag menar nu..?

Missade ifall det var vid ridning eller longering han fuskar med volten?

Vid ridning beror det troligen på att han tryckr åt det hållet och "fuskar" med balansen. Då får du tänka att hästen ska vara helt lodrät och inte vika sej minsta lilla i kroppen, och spåra så bra som möjligt. Känner du att hästen är på väg att vika sej rätar du upp dej ordentligt, gör en halvhalt på innertygeln (kommer nog behövas en väldigt tydlig förhållning om hästen redan tappat balansen) gör INTE ledande tygeltag utan upp mot din innerhöft. Du vill rikta in framdelen på bakdelen, tar du ledande tygeltag gör du det precis motsatta. Så varje gång hästen fuskar - tydlig förhållning på innertygeln och tänk på din sits.

qodrofenia....Jo, jag förstår vad du menar. Men det hjälper inte, för jag går redan jättelångt bak. Har funderat på om det har att göra med att han är så van att leka och traska efter mig. I vanliga fall går han lös efter mig såväl ute som på banan. Han älskar att leka, dvs jag springer före och han efter över stock och sten, över hinder osv. Är väldigt uppmärksam på vart jag vänder och går. Därför tycker väl han att det blir fel när jag plötsligt ligger i bakkant på honom och han inte får vända efter??!!

Totola... Han fuskar både vid longering och ridning, dock inte på samma sätt. Vid longering vänder han upp mot som om han ville följa efter...läs svaret till qodrofenia
Vid ridning är det snarare att han faller ur volten. Så han gör eg motsatt mot vid longering. Han börjar ofta falla när man passerat mittpunkten på öppna delen av volten! Ska se om jag kan få tag på honom bättre.

Longering är en konst i sig ;)

Ang ditt ridproblem..Nu vet ju inte jag om din häst är bekant att lyssna till två hjälper samtidigt?På unghäst brukar man ju till en början hålla isär hjälperna så det inte blir förvirrande..

Men i allafall . ;)

Om jag satt på en sådan häst skulle jag försöka med något av följande..

Om hästen faller ur volten.. är det ju oftast så att det är någon hjälp den inte tar.. Detta skulle jag då korigera någon annanstans på banan..Jag skulle oxå unvika att rida längs staketet/väggen ..för att hästen inte ska kunna ta stöd där i från..
tex!

Hästen skjuter ut den utvändiga bogen och tar inte stöd på yttertygeln..(och Kanar därför i väg)

Skulle då prova att rida på valfri punkt på volten en rak linje ( i ditt fall den öppna delen av volten) alltså göra volten mer fyrkantig..Att rida en rak linje på den öppna delen får hästen att förstå att den inte ska kana i väg.. det blir oxå lättare för den då den öppna delen på volten blir rak i stället för böjd.Det blir lättare för den att bära där..och sedan vart eftersom problemet avtar göra volten rundare och rundare..
Det man oxå kan prova är att rida halvcirklar på ridbanan..(kortar alltså av ridbanan med någon meter då och då och rider en halvböj över till andra sidans långsida.. detta gör att du får en halv volt att jobba på..En fördel för hästen då den inte behöver bära runt sig på en hel volt utan bara en halv..Kanar det i väg på denna halvbåge ..rid då rakt fram och ordna upp stödet .. och försök igen..

MVH/Q

Ja, oftast är det bogen som "trillar iväg". Lär dej rida hästens bogar efter bakdelen och du kommer tillrätta med problemet. Förhållningar, "upprätande tygeltag", skänkel om det behövs osv. Och försök att alltid ha hästen i bra balans, såpass sakta tempo att hästen fortfarande jobbar och orkar gå i det tempot men att du har bra kontroll och balans.

Tack å tack! Måste bara få berätta om vad herr lustig gjorde igår. I vanliga fall rids han utan såväl spö eller sporrar för han är pigg och framåt, samt att jag är emot användandet av dessa hjälpmedel. Tycker att hästen ska gå framåt utan att behöva tvingas. Igår red vi först ut en liten kortissväng, han hade massor med energi och arbetade på riktigt bra. När vi kom tillbaka till banan skulle jag först visa lite övningar för den andra tjejen som rider honom, samt att hon skulle sitta upp och prova, då det varit lite problem. Så fort vi kommer in på banan börjat han krångla, ska inte gå framåt, ska inte gå runt osv....å visst det var vattenpölar på ridbanan, något som han avskyr, å nej det kanske inte är det roligaste han vet att gå på banan. Men nu var det nödvändigt, och eftersom vi bara rider på banan en gång per vecka, i korta stunder, tyckte jag inte att jag kräver för mkt. Eftersom han fortsatte att dumma sig bad jag tjejen att gå och hämta ett kort hoppspö. Det räckte med att jag fick spöt i handen. Behövde aldrig använda det, utan det låg och vilade på min höft...men vilken häst. Då orkade han minsann att jobba! Han travade i superfin form, runt på både stora och små volter, serpentiner och sidoförflyttningar! Då var det inga problem att hålla blansen och linjerna i voltandet. Oavsett om jag red på stor eller liten volt, utan eller med staket. Han har aldrig gått så bra på banan, å nu ger det mig lite huvudbry.

Jag vill inte behöva ha med mig spö, eftersom jag inte använder det eg...men samtidigt får det mig att fundera över om hästen mest är trotsig när han vägrar arbeta på banan?!
Visst, det kanske inte är superkul att gå på banan, men han behöver lära sig det oxå!

Hjälp...

Ja, det vore ju synd om det blir en mental spärr för dej, att du alltid behöver ha spö. Men det är alltid trevligt att ha hittat en lösning.
Tror du hästen skulle bli mindre negativ om du red liite på ridbanan varje dag? Så blir det ju en vana och lättare att glömma bort dom fasonerna? Kanske t o m att du bara går in på banan, skrittar runt två varv och sedan rider ut igen.?

Jag har funderat på om det i detta fall kan vara lite tvärtom med hästen och banan. Hästen står nära ridbanan, så under hela tiden har vi gått upp till ridbanan för att sitta upp, dels för att man kan spänna sadelgjorden lite humanare, och innan han var uppsittningsvan var det skönt att vara på inhägnat område. Sitter ofta även av på ridbanan. Det kan ju vara anledningen till att han inte tycker att vi ska jobba där, för där är han van vid att man sitter upp eller sitter av?!

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka