Svårt att ställa igenom i galopp.

scientifical

Trådstartare
Har nu börjat jobba igång min 6-åring ordentligt efter vintern. Ett återkommande problem för oss är vänstergaloppen. Hon vill inte ställa igenom ordentligt i kroppen, utan förblir lite rak och stel utan att jobba under sig.

Har någon några bra tips/övningar på hur jag ska göra för att få henne att slappna av lite mer och släppa efter i innersidan? Hon vill inte riktigt ta innerskänkeln på rätt sätt utan skjuter då bara ut bogen. När jag håller emot på yttern så blir hon nästan lite stressad och går ur form alt. bryter av. Är ju såklart en fråga om styrka, men vad finns det för övningar som arbetar med detta?
:angel:

Sv: Svårt att ställa igenom i galopp.

Bra övningar för att stärka galoppen o få dem att jobba bra är exempelvis att du skrittar på en volt, låter hästen gå fram på ytter tygel o jobba under sig, lägg ned så den är eftergiven o låg i nacken, fatta galopp o under fattningen var noga med att sitta still i sadeln, ge efter på innertygel så hästen kan fatta en balanserad galopp utan att slå upp huvudet, och ta lite i yttertygel så du häver att den slänger sig framåt (av svaghet/olat).
Har du problem med att lägga ned hästen ställ den utåt i skritten, jobba med att verkligen ställa igenom innan du fattar galopp, sedan kan den ligga kvar i en svag utåtställning i galoppen o du vänder för ytter skänkel.

Tänk på att anledningen kan vara din ridning, du kanske är stel/ sned o då blir galoppfattningen spänd/forcerad. Var noga med förarbetet att hästen går eftergivet, och när du jobbar i galopp jobba med inner skänkel mot yttertygel, och var jättenoga med att ge efter nedåt på inner tygel, vanligt att ryttare sitter o tjuvhåller i innertygel o då kan inte hästen bli eftergiven.
Vänd bara för ytter skänkel o forma den eftergiven med inner skänkel mot ytter tygel.
Du kanske redan gör allt det här, då kanske du bör fundera på om hästen är sned o svag i sin ena sida, jobba mkt med uppbyggnade genom travöppna, volt/serpentinarbete etc för att rakrikta.
Om man har problem med lösgjordhet tycker jag dte är jättebra att jobba barbacka eller utan stigläder, kommer åt hästen mer o hela tiden.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 470
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 426
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar