Svårlastad ponny

K

_Kariiin

Hej.
Jag har ett 11 årigt d-ponny sto som jag köpte nu i sommras.
När vi hämtade henne tvekade hon lite men gick sedan på transporten.. (Nu har vi bytt till en ljusare och rymligare transport med)
Nu vägrar hon att gå på, det tar ca 25-40 min varje gång vi ska lasta här hemma. Vi testar med linor.. men det funkar inget vidare..
Hon ställer sig inte, det hon gör är att hon backar eller ställer sig så att hon står längs transporten så att man måste gå tillbaks å försöka vända henne mot rampen igen..
Någon som har något tips?
Har även försökt att ställa den mot en vägg så att hon inte kan bryta ut, funkade inget vidare.. och att ställa den mot stalldörren.. Men då rör hon sig inte ens på sig..

jag säger bara ett ord.. PONNY :P

Sv: Svårlastad ponny

Hej.
Jag har ett 11 årigt d-ponny sto som jag köpte nu i sommras.
När vi hämtade henne tvekade hon lite men gick sedan på transporten.. (Nu har vi bytt till en ljusare och rymligare transport med)
Nu vägrar hon att gå på, det tar ca 25-40 min varje gång vi ska lasta här hemma. Vi testar med linor.. men det funkar inget vidare..
Hon ställer sig inte, det hon gör är att hon backar eller ställer sig så att hon står längs transporten så att man måste gå tillbaks å försöka vända henne mot rampen igen..
Någon som har något tips?
Har även försökt att ställa den mot en vägg så att hon inte kan bryta ut, funkade inget vidare.. och att ställa den mot stalldörren.. Men då rör hon sig inte ens på sig..

jag säger bara ett ord.. PONNY :P

Hejsan, Fick hem min ponny i april, När vi hämtade honom och dom förra ägarna lastade gick han på på andra försöket!
Så skulle vi åka till ridlektionen här hemma. Det gick inte bra alls, tog ca 40 min. Han gick på sidan av rampen och backade och höll på.
Vi ställde oss mot vägg men nej, det hjälpte inte heller.
Men så sa min tränare att även om han ställde sig på sidan av rampen skulle han gå på ändå!
Så vi tryckte på honom och nu går han på direkt varenda gång!
Man ska inte gå tillbaka och vända om det inte är helt Omöjligt att lasta hästen från där den står!
Det blir som en belöning.
Så sa hon iallafall om min ponny som inte alls är rädd för att lastas, bara det att han testar oss lite. Vet inte om din pålle bara testar, men så är det med min iallafall.
Det där med att hon inte går, lasta med träns och ta en piska och visa den för henne!

Lycka till!

Sv: Svårlastad ponny

Ställa en annan pålle i transporten? Funkade för oss. Lite tveksamt fortfarande ibland när han märker att han ska ut och åka själv, men det tar absolut inte lång tid.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 741
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat