Svårflirtad häst när det gäller maten

Y

Ynthe

Nu börjar min säck Krafft Protein sjunga på sista versen och det är hög tid att leta efter en lämplig ersättare då min häst inte gillar detta foder.
Ibland äter hon upp hälften (får 0,25 kg/dag) med oftast så lämnar hon allt. Dels går hästen miste om sin mat och jag känner att det inte är så roligt att betala en massa dyra pengar (Proteinet är DYRT!) för något som bara får slängas sen.

Problemet är att jag måste ha ett relativt proteinrikt foder, då mitt hö inte är av den allra bästa sorten (kvoten ligger på 3,4 :crazy: ).
Kan troligen tänka mig ett foder med lägre proteinhalt dock, även om det bör vara så högt som möjligt.
Soja fungerar inte.
Tänkte på ifall Fibergi eller så har någon proteinvariant, för fibergi verkar hon gilla (har fått smaka litegrann).

Det andra fodret hon äter (havre o en näve betfor) går ner utan problem, så hon matvägrar ju inte helt.

Kom med förslag! Sedan, om någon vänlig själ skulle vilja länka till den där braiga sidan där man kan räkna foderstater skulle det också vara jättesnällt.

Tack på förhand! :bow:

Sv: Svårflirtad häst när det gäller maten

Är det Freefarm du menar?

Har du provat Krafft Pluss Grön? MYCKET smakligare än Protein. Innehåller runt 220g SRP/kg.

Ger du KP:n enbart eller tillsammans med betfor/havre? Ett tips är att blanda om du inte redan gör det. Det foder Fibergi har som innehåller mest protein är Super G som innehåller 13,4 Mj, 126 smbrp 13 Ca, 5 P, 10 Mg och 1,2 mg selen.

Den KP du ger idag ger 3 Mj och 82,5 smbrp så för att komma upp i samma proteingiva måste du ge 0,65 kg Super G men då ökar Mj till nästan 9 vilket gör att den totala Mj/smbrp-kvoten inte blir så bra...

D&H har ett foder som heter Suregrow som innehåller 12,5 Mj och 280 smbrp, mineralinnehåll har jag inga uppgifter på. Det blir i så fall 0,3 kg vilket ger en Mj på 3,75.

En mix av olika foder? Lucernhack, soja, linfrökaka osv... Möjligheterna är oändliga!

För att hitta till sidorna för foderstatsberäkning kan du söka på google efter freefarm och hippocampus.
//marti

Man ska bara vara medveten om att Pluss Grön innehåller 1,2 mg selen per kg så att man anpassar mineraler/selentillskott efter det...
//marti

Jag blandar det med havren. Annars skulle hon troligen inte äta det alls.
Soja vill jag inte ge, då hon blir väldigt dålig i magen av det.

Liknande trådar

D
Foder & Strö Min häst är 18 år i år och är väldigt pillig med maten. Inte bara att han är kräsen utan behöver verkligen ro om man vill han ska äta...
Svar
8
· Visningar
1 142
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama