Sv: Svårfångad..
Jag rekommenderar också ett slags förföljande. Alltså, du går helt lugnt fram till hästen, men inte rakt fram, uten lite slingrandes, du kan fast stanna ibbland och peta på något på marken. När du närmar dig så här, är du inte ett lika stort hot. Om hästen går undan, fölljer du med. Du bara går efter hästen, inge annat. På sekunden då hästen stannar, stannar du. Om hästen står stilla, börjar du snar gå mot den igen, stirra den inte i ögonen och var avslappnad men överdriv inte åt något håll. Igen, om hästen rör på sig, går du med. Försök hålla dig på sammaavstånd oach på samma sida av hästen, spring inte. Så småningom kommer hästen att komma på, att den kan styra dig. (Och nej, detta har inget med ledarskap att göra, hästen kommer inte att ta något övergrepp.) Vad du lär hästen är, att om den gör som du vill, dvs står still, får den vara ifred. Om inte, dvs den går undan, fortsätter du att pressa den. I något skede (ja, den kan ta många timmar så försök att börja en dag då det inte regnar) kommer du upp till hästen. Nu beror det mycket på hur känslig hästen är, på hur litetryck den reagerar, men du fortsätter på samma sätt. Du ökar på trycket, dvs går närmare, lyfter en hand, för den närmare hästen, rör vid hästen där var den tål, rör närmare halsen osv. Alltid då hästen går undan, följer du med, då hästen stannar, stannar du och om det har varit ett speciellt svårt steg, dvs hästen börjar bli lite stressad, kan du backa lite eller vända dig bort från hästen för att understryka att hästen gjorde rätt då den stannade, att det är vad som lönar sig. Så efter en stund, innan hästen själv går bort igen, flyttar du dig lite närmare. Försök att hinna stanna före hästen går undan, åtminstone ibland. sen när du kan röra vid hästen, börjar du flytta grimskaftet över halsen. De flästa hästar ger sig då du har grimskaftet runt halsen på dem, då tycker de att de rä fast. Så kan du antingen släppa hästen eller sätta på grimman.
Det här brukar fungera på hästar som inte ger fast pga räddsla, fungerar säkert på mångaandra oxo, det lönar sig ju inte att gå undan, hästen blir ju inte av med dig för det.
Hur mycket tryck du kan sätta till vid varje steg beror på hästen, du märker nog snabbt. På en riktigt skraj häst kan det handla om att flytta tyngden frånena benet till det andra i vissa skeden. För rädda hästar är det här bra, eftersom de får en känsla av att kunna påverka det farliga, att de inte är helt hjälplösa och om situationen blir för obehaglig, kan de alltid gå undan. Visst, det hjälper inte, men de är lättare för hästen att handskas med situationen då de inte blir inträngda i ett hörn.
Själv lärde jag mig massor om att kommunicera med hästen då jag jobbade med att få fast en mycket känslig och lite rädd häst som hade lärt sig att förknippa mig med tråkigt arbete. Gjorde jag rätt (och hon hade en realtivt bra dag) kom jag så småningom nära henne och hon lät sig fångas, gjorde jag fel stack hon med mittfingret i vädret.