Svårfångad..

A

aprillan

Är det nån som vet hur man ska ska få tag i en svårfångad häst? Jag har en travare som inte alls vill gå ur hagen..jag försökte i 30 min..men inte gick det=( Vad gör man? Oh inte får man ha grimma i hagen heller..vilket skulle underlätta betydligt!!=)) Har ni några tips?

Sv: Svårfångad..

gå ofta in till hästen och bara kela med den, ge den någon morrot eller liknande. Annars kanske hästen bara förknippar dig med arbete. Gå även in med grimman och kela med den utan att knäppa.

vi hade en hästviskare här för några år sedan, så vi frågade varför en av hästarna var svårfångade och han svarade att han hade huvudvärk :crazy: lite långsökt kanske :rofl:

vi har en liten envis dam hemma som är väldigt bestämmd av sig ang. att bli fångad i hagen. Man måste gullprata med henne, annars går det inte :smirk: den andra hästen (huvudvärkshästen) måste man komma upp på en viss sida om hästen och inte visa grimman förrens man är framme. min går dock och sticker huvudet i alla grimmor han ser, även om det inte är hans grimma :rofl:

men ja, som jag sa innan, gå till hästen ofta och bara umgås med den :)

raderat... xD missförstog problemet;)

Senast ändrad av en moderator:

Det beror ju på VARFÖR hästen inte vill bli fångad.

Är hästen rädd? Är hästen bortskämd?

Jag har en häst hemma som från början var rädd för människor, men det har vi jobbat massor med och det har gått bra att fånga honom. Men så när han inte lät sig fångas för några veckor sedan trodde jag han blivit rädd igen, så jag lät honom vara.
Men sen upptäckte jag att han inte alls var rädd, han har bara lärt sig att går han undan så slipper han.

Jag började med att "förfölja" honom i hagen, gick efter honom tills han ledsnade och stod still och lät mig ta på grimman. Första dagen tog det 20 minuter, andra dagen tog det 3 minuter, tredje dagen tog det väl 5 minuter och sen har han inte gått iväg igen efter det utan står still eller provar att gå några steg för att sen komma ihåg att det är jobbigare att gå runt hagen "halva dan" än att stå still, bli fångad, få komma in och bli borstad och sen utsläppt igen.

Försök ge din häst positiva upplevelser av att bli fångad, många med svårfångade hästar (har sett många i mina dar) skäller på hästen när den väl låter sig fångas, men det leder ju bara till att hästen upplever att den gör fel just då, alltså den kopplar samman att den får skäll med att den låter sig fångas. Vilket gör att den blir än mer svårfångad.

/M

Jag rekommenderar också ett slags förföljande. Alltså, du går helt lugnt fram till hästen, men inte rakt fram, uten lite slingrandes, du kan fast stanna ibbland och peta på något på marken. När du närmar dig så här, är du inte ett lika stort hot. Om hästen går undan, fölljer du med. Du bara går efter hästen, inge annat. På sekunden då hästen stannar, stannar du. Om hästen står stilla, börjar du snar gå mot den igen, stirra den inte i ögonen och var avslappnad men överdriv inte åt något håll. Igen, om hästen rör på sig, går du med. Försök hålla dig på sammaavstånd oach på samma sida av hästen, spring inte. Så småningom kommer hästen att komma på, att den kan styra dig. (Och nej, detta har inget med ledarskap att göra, hästen kommer inte att ta något övergrepp.) Vad du lär hästen är, att om den gör som du vill, dvs står still, får den vara ifred. Om inte, dvs den går undan, fortsätter du att pressa den. I något skede (ja, den kan ta många timmar så försök att börja en dag då det inte regnar) kommer du upp till hästen. Nu beror det mycket på hur känslig hästen är, på hur litetryck den reagerar, men du fortsätter på samma sätt. Du ökar på trycket, dvs går närmare, lyfter en hand, för den närmare hästen, rör vid hästen där var den tål, rör närmare halsen osv. Alltid då hästen går undan, följer du med, då hästen stannar, stannar du och om det har varit ett speciellt svårt steg, dvs hästen börjar bli lite stressad, kan du backa lite eller vända dig bort från hästen för att understryka att hästen gjorde rätt då den stannade, att det är vad som lönar sig. Så efter en stund, innan hästen själv går bort igen, flyttar du dig lite närmare. Försök att hinna stanna före hästen går undan, åtminstone ibland. sen när du kan röra vid hästen, börjar du flytta grimskaftet över halsen. De flästa hästar ger sig då du har grimskaftet runt halsen på dem, då tycker de att de rä fast. Så kan du antingen släppa hästen eller sätta på grimman.

Det här brukar fungera på hästar som inte ger fast pga räddsla, fungerar säkert på mångaandra oxo, det lönar sig ju inte att gå undan, hästen blir ju inte av med dig för det.

Hur mycket tryck du kan sätta till vid varje steg beror på hästen, du märker nog snabbt. På en riktigt skraj häst kan det handla om att flytta tyngden frånena benet till det andra i vissa skeden. För rädda hästar är det här bra, eftersom de får en känsla av att kunna påverka det farliga, att de inte är helt hjälplösa och om situationen blir för obehaglig, kan de alltid gå undan. Visst, det hjälper inte, men de är lättare för hästen att handskas med situationen då de inte blir inträngda i ett hörn.

Själv lärde jag mig massor om att kommunicera med hästen då jag jobbade med att få fast en mycket känslig och lite rädd häst som hade lärt sig att förknippa mig med tråkigt arbete. Gjorde jag rätt (och hon hade en realtivt bra dag) kom jag så småningom nära henne och hon lät sig fångas, gjorde jag fel stack hon med mittfingret i vädret.

När min gick undan så gick jag efter tills han stannade, o jag började ha en hink vid ryktplatsen med en morot eller två i.
Han erkände sig som fångad o stannade om jag lade handen på rumpan.
Sen började jag gå fram o "fånga" honom lite då o då, för att bara klappa o sen "släppa".

Så provade jag med min sköthäst (även det ett varmblod)
Alltså jag gick efter när hon gick, stannade när hon stannade. Höll på så i säkert en kvart, har innan denna gången inte haft problem att fånga henne (bara skött henne i ca en månad dock)

Honbörjade så småningom beta, och då började jag gå mot henne igen. Hon lyfte huvudet spetsade öronen, vilket jag tog som ett gott tecken. Icke.
Hon växalde supersnabbt, öronen platt bakåt och hon började springa mot mig..
Jag reagerade direkt med att snabbt backa/springa bort från henne. Hon följde inte fter mer då.

Vad gör man i det läget?
Något jag helst inte upplever igen.

Tog upp detta med tanke på att de flesta gav tipsen att gå efter7stann när hästen gör det, men om hästen "attackerar" en då?

Har du prövat med join-up eller NH???:p
Join-up går ut på att kommunicera med varandra. Läs Monty Roberts: "Från mina händer till dina" så kan du göra det sen...:banana: NH är också bra kommunikation och ledarskap.. Hästen måste förstå att du är hans/hennes ledare så flytta på hästen!!!!;) Du ska till slut bara kunna peka på bakdelen på ena sidan så ska hästen flytta på bakdelen ett steg!!!

Lycka till!!!:bump:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 248
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 674
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur