Svår att hålla i Vikt / hull

W

Whitaker

Min valack på 7 år är jätte svår att hålla i vikt/hull, spec nu på vintern.. Började ge honom Lusern (kraffts lucern mix, hackat strå)
för ca 2 v. ger honom 3,5 "hinkar" (Observera, små foderhinkar;) ..)
Och han har redan blivit mycket bättre i hullet av det.men fortfarande svårt att "få upp honom" Just nu får han 13 kg hö/dag, 3,5 hinkar lucern, 1,5 kg morötter, 1,5 l betfor, 1,5 l Musli.. kan jag ge nåt mer som får honom att gå upp bättre.. har hört att fodergäst ska vara bra..någon som vet?

Sv: Svår att hålla i Vikt / hull

Det är omöjligt att veta hur mycket han får av ditt foder om du anger det i såna mått. Hur mycket väger det?
Vet du vad höt innehåller?
Hur är hästen tunn?
Har den alltid varit tunn, eller har den börjat tappa nu?
När är den avmaskad senast och med vilket medel?

Rent spontant skulle jag säga: Ge ännu mera lusern! Det kan du ge hur mycket som helst av (det räknas som grovfoder).
Förmodligen har ni dåligt med protein i erat hö - vet du vad det är för värden i det? (är det analyserat?)

Dock bör man tillsätta fosforbalans om man ger mkt lusern.

Om det är lucern mixen du fodrar med så har den ungefär samma värden som vanligt hö. Lucern hack eller pellets har högre värden.

Sock skrev:
Om det är lucern mixen du fodrar med så har den ungefär samma värden som vanligt hö. Lucern hack eller pellets har högre värden.

Nja, nog skulle det räknas om BRA HÖ iaf. Lusern mixen har ju ändå 65g smbrp/kg om jag komemr ihåg rätt.
Inte så ofta hö kommer upp de mängderna... men visst finns det hö som t o m har ännu högre smbrp.

Och om trådskaparens hö är dåligt i smbrp-värdet så hjälper nog även mixen men du har förstås rätt i att det skulle vara mkt mer effektivt med lusern hack elelr pellets. (105smbrp)

milly skrev:

Okej, vad menas?:confused: kollar höanalysen i morgon..så sätter jag in den..kan ju tyvärr dåligt om sånt:o

Whitaker skrev:

Okej, vad menas?:confused: kollar höanalysen i morgon..så sätter jag in den..kan ju tyvärr dåligt om sånt:o

Kanon att ni har analys! Sätt in värdena så kan vi hjälpa dig mycket bättre.
(återkommer till fosforbalansen o det där då)

Inte av slenterian! Täcks fosforbehovet ändå behöver det absolut inte tillsättas mer. Man kan överdosera kalk rejält utan problem, så länge fosforbehovet är täckt.

glömde ta med analysen igår:o:angel: tar in med den idag;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 536
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 038
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 565
Senast: Smokey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama