jea78

Trådstartare
hur ser svansarna ut på era hästar? både vid svans rot och längst ner..
gärna bild, skriv gärna vad ni använder hästen till och vad det är för ras

Sv: svansar

så här ser "min" svans ut den tillhör en 19 årig ardenner o den får växa fritt
vi skogsrider mest
har inga bättre bilder nu
615708.jpg

354283.jpg

Senast ändrad:

Jag har inga bilder så jag får försöka förklara :)

En av hästarna har en extremt tjock och vacker svans. Att hon dessutom är fux och svansen vit gör att hon ser ut som en sagohäst.
Den är inte klippt vid svansroten och jag kan knappt hålla om den med båda händerna. Jättefint men jobbig att sköta. :angel:

Andra hästen har också tjock och lång svans men mer ordinär. :D Men hon får korkskruvar så den är nästan ännu värre att hålla ordning på. ;)

Lånar tråden lite...

Finns ju en del som stubbar runt svansroten, fyller det någon funktion eller gör man det bara för det ska vara "fint"?

har inga bilder.
Valacken har tjock lång svans.
Stoet har lång men tunn svans, hennes trimmar jag då och då, hon kliar den längst upp på somrarna så den är inte så fin då.
Båda är vbltravare, valacken är travhäst, stoet ridhäst.

Jag har nog inga vettiga svansbilder, men delar med mig av två exempel som jag har iallafall. Hästen är en NSV. Han har lite lockig, väldigt tät och tjock svans :love:, åtminstone upptill, och sen tunnas den ut något, och sen har han ju sina ljusfärgade strån precis vid "svanssfästet":) Klipper den någon gång då och då, väldigt sällan. Hästen min skogsrids för det mesta, hoppas då och då, eller tränas i enklare dressyr.

509620.jpg

509529.jpg

Och ännu en http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_6/00500000-00509999/big/509543.jpg :love:

Två kallblodstravare med långa tjocka svansar hela vägen ner. Klipper dom lite nederst bara så att dom inte tar i backen när dom går (5 mm ovan mark). (det är så lätt att dom kliver på den annars när dom ska rygga).
Dom är så tjocka att jag använder en vanlig hårborste (för människa) och manbalsam för att kunna borsta igenom ordentligt.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 919
Senast: fio
·
Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
742
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 961
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA