svängl fråga

H

hcw246

Jag har två shettiser jag som kör med vanlig bröstsele och rockard.
Så till mina frågor: Hur ska svänglen sitta? I samma höjd som skaklarna eller lägre / högre? Ska den vara rörlig i både sidled och upp och ner?

Sv: svängl fråga

Svängelns placering i höjdled avgörs mest av hur höga hjul du har på vagnen, inte var skaklarna sitter.

Om du tänker dig en "påhittad" förlängning av draglinorna så ska dessa gå genom navet/hjulaxeln, höga hjul = högt placerad svängel och vid låga hjul = lågt placerad svängel.

En infästning som är relativt vanlig på gammla vagnar är att man har en järnstång som är virad runt hjulaxeln och försedd med en krok i andra änden som man då krokar fast svängeln i, då får man ganska automatiskt rätt placering på svängeln i höjdled. Har en rockard hemma med hel hjulaxel där jag har format ett plattjärn runt axeln och svetsat ihop detta till en ögla runt axeln så sätter man fast svängeln i andra änden på järnet sen med en bult.

Det är ju självklart också viktigt att fästet för svängeln verkligen håller att dra vagnen i... även om det är en skentur över stock och sten så ska inte svängelfästet lossna från vagnen.

Varför ska då draglinjen gå genom hjulaxeln ?
Busenkelt, vagnen blir helt enkelt lättare att dra på knögligt underlag och med last ( läs människor ).

Det finns en utbredd vanföreställning att svängeln ska sitta sådär en dm under infästning av skaklarna, men detta är alltså en felaktig uppfattning... en korrekt draglinje på en gig eller en rockard eller liknande åkdon går genom hjulaxeln.

Om svängeln ska kunna röra sig i sidled då... ja, svängeln sitter ju då bara fast i vagnen med en ögla på mitten av svängeln, så det gör att du får viss rörlighet i sidled och detta räcker som regel.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar, om jag har förstått det hela rätt så ska alltså svänglen sitta i höjd med vavet på hjulet.

Det beror lite på hur stor häst man har och hur långt från själva vagnen som svängeln hamnar. Om du tänker dig att om draglinan skulle fortsätta förbi svängeln så skulle draglinan i sånt fall gå genom hjulnavet... så att du får en tänkt linje hela vägen från bröstan bak genom hjulaxeln, då sitter svängeln på rätt höjd.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
612
Senast: Mli
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
724
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka