Sv: svängl fråga
Svängelns placering i höjdled avgörs mest av hur höga hjul du har på vagnen, inte var skaklarna sitter.
Om du tänker dig en "påhittad" förlängning av draglinorna så ska dessa gå genom navet/hjulaxeln, höga hjul = högt placerad svängel och vid låga hjul = lågt placerad svängel.
En infästning som är relativt vanlig på gammla vagnar är att man har en järnstång som är virad runt hjulaxeln och försedd med en krok i andra änden som man då krokar fast svängeln i, då får man ganska automatiskt rätt placering på svängeln i höjdled. Har en rockard hemma med hel hjulaxel där jag har format ett plattjärn runt axeln och svetsat ihop detta till en ögla runt axeln så sätter man fast svängeln i andra änden på järnet sen med en bult.
Det är ju självklart också viktigt att fästet för svängeln verkligen håller att dra vagnen i... även om det är en skentur över stock och sten så ska inte svängelfästet lossna från vagnen.
Varför ska då draglinjen gå genom hjulaxeln ?
Busenkelt, vagnen blir helt enkelt lättare att dra på knögligt underlag och med last ( läs människor ).
Det finns en utbredd vanföreställning att svängeln ska sitta sådär en dm under infästning av skaklarna, men detta är alltså en felaktig uppfattning... en korrekt draglinje på en gig eller en rockard eller liknande åkdon går genom hjulaxeln.
Om svängeln ska kunna röra sig i sidled då... ja, svängeln sitter ju då bara fast i vagnen med en ögla på mitten av svängeln, så det gör att du får viss rörlighet i sidled och detta räcker som regel.