• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare piraff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 989
P

piraff

Hej!!
Min häst har fått svamp på huvudet. Det ser så hemskt ut, är det någon som vet hur man får bort det på ett effektivt sätt?? Är det mycket smittsamt??

Sv: Svamp

Tvätta med Virkon så försvinner det snart. Finns att köpa på Granngården och ridsportsaffärer. Tvätta även alla borstar i det.

ta muggmedel. det är inte smitsamt. virkon s fräter.
det är så kallad fukteksem. som liknar svamp

Fukteksem och svamp är två skilda saker och liknar inte varandra. "Muggmedel" är inte svampdödande.

Svamp, t ex ringorm, är mkt smittsamt. Dessutom en zoonos som alltså öven kan drabba människor.

Virkos S fräter inte.

Har du ngn bild på det?

Min häst har också problem med utslag i huvudet men ännu ingen diagnos på det så jag är väldigt intresserad av att få se om jag kan hitta ngt som liknar det han har!

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej! Vi har kämpat med vår häst i ett par år nu. I princip hela hästen är genomgången, nu är vi inne på om det är bakknäna som spökar... 2
Svar
29
· Visningar
2 327
Senast: Emiro
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 085
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej Någon som har häst som har tätt mellan tvärutskotten i ländryggen? Vår häst har fått kortisonbehandling och nu väntar arbete för...
Svar
0
· Visningar
205
Senast: Smultron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka