Svalare skydd än senskydd vid distans och längre ritter

trofé

Trådstartare
Min häst stryker sig inte vid normal gång och rörelse, men om vi ska in i riktig snårskog eller klättra på underlag med lite pinnar etc så händer det ibland att han skrapar sig på insidan av frambenen. Bara något ytligt och litet, men det känns ändå onödigt.

I dagsläget har vi ridit med vanliga senskydd (Eskadron med plastutsida och neopren på insidan). Men när man rider länge eller om det är varmt ute så är han genomsvettig under skydden. Finns det alternativ på svalare skydd som dessutom inte behöver vara så heltäckande?

Funderar på om strykkapor vore en idé, men i så fall inte med kraftig plast insida, utan kanske mocka eller något annat på insidan. Blir det svalare? Hur gör ni med hästar som behöver skydd men som inte vill att benen ska bli alldeles överhettade?

Sv: Svalare skydd än senskydd vid distans och längre ritter

Jag har de där gröna reflexskydden från hööks på min klant och de har funkat bra för oss även om de inte är de snyggaste i världshistorien...

Hur varma upplever du dem? Blir det svalare eller lika svettigt om du jämför med senskydd? (Om ni använder det).

De är svalare och lättare än senskydd, är det varmt så blir det ju lite svett men det är nog svårt att bli kvitt helt men mindre än plastskydd iaf:)

Då låter det absolut värt att testa med den typen av skydd istället!

Liknande trådar

Distans Jag brukar använda senskydd på min häst, av den anledningen att om vi hoppar så tycker jag att senskydden är bra, och då har jag tyckt...
2
Svar
38
· Visningar
10 681
Senast: Majorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30