Surdegsbröd

Texaz

Trådstartare
Har nu startat upp surdeg ett par gånger, men får sen inte att komma igång:o
Har kört med recept från en surdegsbok jag lånat, bara rågmjöl och ljummet vatten som fylls på efterhand. Burken har stått ovanpå kakelugnen då det är enda stället jag har 20-25 grader.

Några tips???

Vill helst baka från grunden och inte köpa färdig...

Sv: Surdegsbröd

Nope!!!

Men nu kommer jag ihåg att jag hört det förut, ska prova! Känns som att det är socker som saknas för att det ska jäsa...

Hur mycket?

Oj det minns jag faktiskt inte.. Bara försökt mig på surdeg en gång, grunden blev bra men brödet kasst precis som allt annat jag försökte mig på att baka i gamla huset.. Tror ugnen hade sett sina bästa dagar:p men minns att alla "riktiga" (går ju att blanda i köpejäst också) recept innehöll äpple för att få igång jäsningen:)
Jag googlade recept, men fick leta ett tag för att hitta ett med mått istället för vikt, kan ha varit ett halvt äpple som gick åt:)

Senast ändrad:

Har nu startat upp surdeg ett par gånger, men får sen inte att komma igång:o
Har kört med recept från en surdegsbok jag lånat, bara rågmjöl och ljummet vatten som fylls på efterhand. Burken har stått ovanpå kakelugnen då det är enda stället jag har 20-25 grader.

Några tips???
De första gångerna jag bakade surdegsbröd hade jag problem med att degen inte ville komma upp i 'arbetstemperatur'. Nu använder jag en ugnstermometer i degen hela tiden, så att jag ser att den håller sig mellan 30-35 nånstans.
Jag har lite för kallt i mitt hem, har vädringsfönster öppet för jämnan. Så min lösning fick bli att degbunken får stå inne i ugnen, med endast lampan på. Det blir helt perfekt hos mig.

Och nu bakar jag det godaste bröd världen skådat..!

Sambon och jag är inne på vårt tredje år med vår surdeg!:)
Vi hade i lite, lite honung i grunden tror jag.

Ett tips är att använda Manitoba-mjöl i stället för vanligt mjöl! Eller vetemjöl special!
Det är väl bara PM:a om du vill veta något:)

Jag startar alltid surisen med vetemjöl, varmt vatten och honung. Lika delar vatten och mjöl 1tsk honung sedan ställer jag den dragfritt och inom 24timmar är den igång. Tycker det är enklast att starta på vetemjöl och när den väl är igång så brukar jag gå över på råg/annat fullkornsmjöl.
Sista surdegen lyckades jag tyvärr döda efter 1års trogen tjänst. Den svalt ihjäl i kylen:( Så nu har jag fått göra ny.. Bröd bakat på surdeg får en helt oslagbar smak och hållbarhet:d

Surdegen här i huset brukar starta med burken i ugnen, med lampan på, över natten. Det fick han lära sig av surdesbagaren här i kvarteret. (Låter som vi bor på Söder?? ;).
Men i vår ugn blir lampan för varm, så han brukar stoppa en grytvante mellan luckan och ugnen....

När jag startade upp min surdeg så använde jag lika delar fintrågmjöl, graham och vete. Jag såg även till att den var rejält blöt (vätskefas på ytan) eftersom det minskar risken för mögel. Det här var hösten 2012 och jag har fortfarande kvar den degen.

Man kan ju köpa surdeg i affären och fortsätta att odla på den, eller om det är någon man känner som har surdeg, be att få en liten klump att odla vidare på.

Använd ekologiskt stenmalet mjöl det har kvar mer bakterier och näring. Kolla in Saltå kvarns hemsida för recept med rivet äpple. Även om rivet äpple inte behövs så är det ett idiotsäkert sätt att göra "surdeg".

Och jag bakar efter Sébastien Boudets principer.

Startar en surdeg på 1 dl ljummet vatten och 0.5 dl rågmjöl, 0.5 dl vetemjöl. Ekologiskt och gärna stenmalet, saltå kvarnsmjöl fungerar fint om man vill ha butiksmjöl. Glasburk med locket på glänt i rumstemperatur med en plastbunke över första dagarna. Matar på enligt ovan varje dag och dag 4 är det full fart i surdegen och redo att bakas på. Plättlätt och inga problem att hålla vid liv många år framöver!

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 403
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025