Superkänslig sommarhäst

F

Frajda

Vet inte om denna bör ligga här eller på utrustning egentligen men jag prövar här....

Min pålle är väldigt känslig för insekter nu på sommaren och får stora "bulor" av dem. De gör inte ont och hon verkar inte lida ngt men det måste ju vara jobbigt för henne. Just nu har hon väl ca 10 st bett/utslag ca enkronas stl. Ganska stora alltså. Det är INTE eksem (har haft eksemhästar förr). Köpte ett insektstäcke men hon är så känslig i huden nu så hon blev helt skinnflådd :eek: på bogarna ffa. Inte lite skav bara utan helt flådd och rosa i skinnet efter en halv dags användning! Just nu blir det mkt insktesmedel och så får hon stå inne under de värsta tiderna på dygnet. Ngn som har tips på vad man kan göra? Ngt bra täcke för extra känsliga hästar? Bra insektsmedel? Kan det kanske funka med ett supertunt bomullstäcke? Känns så varmt bara men kanske bättre än alla dessa bett och utslag? Vill ju att min älskling ska få njuta av sommaren så mkt som möjligt...

Sv: Superkänslig sommarhäst

Kan det kanske funka med ett supertunt bomullstäcke?

Får den inte skav av det med?

Har ingen erfarenhet av så känsliga hästar.

Men jag brukar köra med super utspädd jodopax, funkar super.

/ Lisa

Är det bara bogarna som får skav?

Min häst fick skav på bogen när han började använda sitt insektstäcke förra sommaren. Det löste sig när jag sydde i ett lager fleece just där skavet satt på bogarna. (Har även fått sy i fleece vid ganascherna i flughuvan.) Kanske värt att testa..? Lycka till i jakten på flugmedel. :)

Vet inte om hon får skav då oxå, tänkte att bommul var lie snällare men jag vet inte... Ska testa med jodopax, tar du det på hela kroppen då?

Ingela_S Hon fick skav på bogarna efter en dag sen tog jag av det eftersom det var så mkt skav. Hade nog fått på fler ställen om jag låtit det var kvar. Undras om det finns täcken med inbyggt "bogskydd" typ fleece eller liknande... Men fleece känns varmt, hur funkade det för din häst? Svettades den mkt?

ja, jag sprayar hela hästen, mer på de ställen där det brukar samlas flugor.

/ Lisa

Går det inte att sy ngt av gamla lakan, det borde ju vara svalt men det kanske inte håller. Bara en ide´. :angel:

Sätt på ett bogskydd i lycra under då? Dvs etts ånt där i halkigt material.

Så gör jag, och det har iaf hitills inte blivit för varmt eller liknande under bogskyddet. Haft aerborns bogskydd, får se i år hur det blir med globusvarianten.

I övrigt så välkommen i klubben =/ Fbldonnan är också väldigt känslig för insekter, och med den tunna sommarpälsen får hon skav av typ ALLT, inkl huvan. Ser ut som hon har fläcktyfus på huvudet. Samtidigt, så länge huden är hel och 'bara' pälsen som skavs så gör jag vad jag kan för att mildra det, men prioriterar flugskyddet. Märks på henne att hon föredrar det med, för trots skav av flughuvan så stoppar hon huvudet i den när jag kommer.

EN varning bara för att 'ludda' saker mot skav. När/om det regnar och ludden blir blött - SEN skaver de utav bara f*n. Så bättre försöka hitta material ( te x lycra när det gäller bogskydd då) som inte samlar på sig så mycket vatten.

Fleecebitarna som jag sydde i täcket var kanske 20x30 cm stora. Inget som gjorde hästen svettig på något vis. Pållen fick stå utan täcke ett par dagar för att jag skulle hinna fixa, och då hann skavet läka. Men det beror ju på hur stora sår det har blivit. Annars håller jag med Alexandra_W, testa ett bogskydd i lycra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka