B

borienburk

Funderar på om jag ska börja ge min häst Fibergis Super-G innan tävlingar, så han får lite mer energi. Någon som använder sig av det fodret eller har erfarenheter av det på annan väg?

Sv: Super-G?

Det som sannolikt bidragit till att ge Super-G dess namn och pris är innehållet av Trimetylglycine (TMG) också kallat betain.

Det utvinns ur sockerbetan. Finns alltså i betfor men också i lusern.

En alldeles gratis betainkälla är växtfamiljen mållor. HH

Sv: Super-G?

Här har du mållor;

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/chenopodia/welcome.html

Vad gäller betain/TMG så har det, trots reklamen, ingen effekt på prestationen. Det man kunnat visa är att hos otränade hästar förbättrar betain mjölksyran i musklerna efter prestationen men inte under. Hos tränade hästar hade det ingen effekt alls. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
717
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025