Sugen på galopp!

Fullblod89

Trådstartare
Jag är helt färsk inom galoppen men är fruktansvärt sugen på att börja själv. Hur går jag till väga om jag vill börja med galopp på amatörnivå, alltså amatörlöp? :)

Jag har eget fullblod på 5 år som jag kan rida. Egen utmätt galoppslinga i stallet jag står i efter det har varit galoppstall en gång i tiden så har kanonbra träningsmöjlighet. Jag får hjälp av han som äger gården då han själv tränat galopphästar en gång i tiden. (länge sedan så han kan inte svara på mina frågor)

Är det bara gå en licenskurs och göra uppridningen? Jag har förstått att man måste kunna rida ut ur startbox, men det kan man väl åka och göra privat med hjälp av "min" tränare?

Jag uppskattar alla svar som finns gällande galoppen för en gröngöling :angel:

Sv: Sugen på galopp!

Kan tillägga att min fullis har startat 7 löp innan så hon vet vad det handlar om :)

En fråga till, jag läste om träningstävlingar för ridhästar. Jag har ett fullblod till som egentligen är för hoppning och aldrig varit tränad för galoppp, men kan jag för träningens skull bara åka iväg till Göteborg och prova på att rida bland andra hästar dåd detta verkar vara en grundläggande krav för att göra ridprovet? :)

Om du vill ta amatörryttarlicens så måste hästen du rider upp med vara i träning hos en licensierad tränare. Du kan alltså inte rida upp med någon av dina egna (men träna på dem förstås) Kolla AnnaMaria Anderssons hemsida hon har ridhästgaloppträning/tävling:idea:
Det är en del mer än att rida ur startbox. Du måste ha ridit snabbjobb tillsammans med andra innan du får rida upp.

Senast ändrad:

Tack för svaret :) Snubblade in på den hemsidan innan idag men var osäker om det var aktuellt fortfarande med träningar osv hos henne. Men om det finns är det bara köra på :)

Okay, men sen när man fått amatörlicens så får man starta egna hästar i amatörlöp?

Det är väldigt luddigt för en gröngling som mig, men jag tycker det verkar så himla kul! Vill i vilket fall som helst prova på detta med galopp då jag känner några som håller på/hållt på med denna sport och bara ÄLSKAR den :)

Hur går man tillväga för att få fatt på en häst som man kan rida upp med?

"Du måste själv ordna en häst du kan rida upp på, gärna den hästen du skall rida i löp. Hästen måste vara införd i träning hos SG och i tävlingskondition. "

Läser man ung galopps hemsida står det som så, tanken är ju att jag vill rida egen häst. Men du nämner man inte får rida upp på egen häst.

Därför allt blir så luddigt :confused:

Jag tror du blandar ihop två licenser, amatörryttare o amatörtränare. För att bli amatörtränare krävs fler o längre kurser + praktik.
Försök hitta en tränare att få rida hos, det är lite skillnad på att rida jobb på en galoppör i full träning (men fantastiskt roligt):banana:
Angående "att själv ordna en häst till uppridningen" så menar de en häst som redan är i träning hos någon och som du får "låna" till uppridningen

Senast ändrad:

Det är ryttalicensen jag är ute efter :)

Låna häst, finns det möjlighet till det där man rider upp eller är det något man måste ordna med själv?

Ursäkta massa frågor ;)

Det måste du ordna själv. Du kan väl komma hit och testa Danskens gamla träningskamrater:idea:

På tal om att rida fort, Camilla, hur går det med Donna? Totte gick ett rejält jobb ihop med Findus igår:love:

Förutom att jag inte kan lasta henne själv och att hon tappar tänder var och varannan dag är det jättebra med henne.....

Jag blir galen - jag var hos Staffan med henne för några veckor sedan och då fixade han hennes tänder och sedan tog det några dagar men sen blev hon helt underbar. Sedan tappade hon en sko (igen) och fick vara ledig i tre dagar och sedan var vi tillbaka till ruta ett. Hon slänger med huvudet så hon håller på att ramla omkull. Har till och med provat bettlöst men det gillade hon inte heller. Jag blir GALEN.

Det är trist när det inte flyter på. Totte har börjat växa igen, är säkert 165cm nu, och är lite seg. Tänker ta ett blodvärde för säkerhetsskull innan startdags. Förresten så åker vi ner till Shawdon med Tottes mamma:love:

Liknande trådar

Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 533
Senast: Linja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 802
Senast: mackan
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 658
Senast: scizofren
·
V
Övr. Grenar HEJ! =) Hur gjorde ni när ni började med galopp? Hur gammal var du? Hade du egen häst med en gång och tränade eller började du på...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Emmiiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka