*suck* råd, tips och pepping behövs...

lady_vip

Trådstartare
Mitt ena sto har problem med knäna, framförallt höger. Hon är röntgad och genomkollad MÅNGA gånger av mycket kompetenta veterinärer och de hittar enbart ett fel, överansträngning på ledkapslarna i knäet. Lite hovbensrotation också, men det ska vara betydelselöst.

Hon har i vår blivit sprutad 2 omgångar i leden och även en gång intravenöst. Nu har hon de senaste 3 veckorna blivit igångsatt långsamt.

Hon har en galla på höger knä som inte försvinner, och det tyder ju på fel. Igår red jag lite på böjt spår för att se hur hon belastar och hon går som väntat inte rent.

Och jag vet i tusan om jag orkar mer nu!! Jag hoppade av och tänkte köra ner och ställa henne på Flyinge och be den betäcka henne med första bästa hingst, men tog mig samman:crazy:

Detta är andra året det kladdar med hennes knä och nu blir det inte bra. Hon har vilat sen mars och jag ser inte resultat, eller jo, jag gjorde, men det kommer tillbaka...

Nu får jag åka till kliniken igen (bara 13 mil enkel resa :cool: ) och åter på vila igen, hon som redan är så tjock och behövde ridas stenhårt för formens skull...

Någon som haft problemet? Kan ju tillägga att det orsakas av att hon är överbyggd bak och är felriden i stort sett hela sitt liv, därför för mycket vikt på knäna, dessutom hopphäst...

Sv: *suck* råd, tips och pepping behövs...

Vad tråkigt det låter.

Kan det bli bättre av ridning, tror du? Om du försöker få henne att avlasta frambenen?

Är hon behandlad i karpaltunneln i benet med det galliga knäet?

Hade hand om en häst med väldiga problem med ett av sina framknän och han var behandlad ett antal gånger i detta utan att visa några bestående positiva reaktioner. Han var bra ett tag sen blev han sämre igen. Veterinären tog en rövare och behandlade karpaltunneln på det benet han hade problem med och hästen blev, för första gången på länge, helt ohalt! Och det höll i sig länge! Nu var detta en häst som hade stora problem med en massa andra saker också men framhältan blev vi av med.

Värt ett försök kanske?

Nu har jag ingen erfarenhet av just framknäna. Men min fick diagnosen kronisk synovit (kroniskt inflammerad ledkapsel) i en bakkota efter att en artroskopi gjorts. Hon är idag friskförklarad efter fjorton månaders boxila och ca åtta behandlingar med Adequanin i leden.

Att betäcka och låta henne vila så läng tror jag faktiskt inte är en dum idé. Har veterinär förresten sagt något om att gå in i leden och göra en titthålsoperation bara för att se hur det egentligen står till med ledkapseln?

Karpaltunneln har jag inte hört, så jag skulle inte tro att hon är behandlad där, får fråga. Jag har sagt att hon skulle bara behöva hålla i 1-2 år till max, sen gå in i avel och promenadridas. Grejen är att jag skulle vilja ha nån 120, 130-placering på henne för att få lite mer avelsvärde i henne, sen är jag fullständigt nöjd. Men det är en utopi.

Jag skulle egentligen tippa på nåt sånt, men det känns supertungt om det är så.
Jag tänkte ringa vet. och rådfråga ändå, ska fråga om titthålsop. är aktuellt. Det enda vi har gjort så är ju att röntga, och det är gjort några olika gånger och det är dessutom så att det inte är särskilt synligt, utan överansträngningen skulle vara hyffsat lätt.
Hon hade gallor i knäna redan när jag köpte henne, men var ren på röntgen.

Problemet med betäckning som jag ser det nu är att jag ev. börja plugga till nästa höst och fölet hinner inte blir avvant tills dess... Hade inte alls planerat för detta...

Du har inte provat typ magnetskydd, Artro-Flex, BoT på din?

Det jag har använt under denna långa konvalecens är bara BoT-padd om natten. Hennes galla som hon hade i leden efter operation har nästan helt försvunnit! Tror att det är mycket tack vare BoT-padden. Lindade med vanligt stallbandage innan den, men nästan med en gång började gallan minska efter bytet!

Funderar på vad jag ska göra under igångsättningen för att hjälpa leden så det kommer att testas med olika glucosamin prep, biosynov och ev. någon form av koncentrerad hyaloronsyra vid kritiska skeden.

Även om man inte ser något på röntgen betyder det inte att leden är ganska illa däran. Tyvärr verkar det så med din häst.

Jag tror jag gör så att jag ringer kliniken i morron (de är de bästa på hälta, så de har min fulla tillit), åker dit och gör en nogrannare utredning och får avvakta efter det.

Usch, det är trots allt jobbigt, men nånting får ju göras...

Hoppas det löser sig för er och att niu hittar var felet sitter!

En liten fråga bara....vilken klinik ska du till? PM:a om du inte vill skriva det här.

Har idag, i samråd med tränare, bestämt mig för att betäcka henne och helt enkelt avvakta tills fölet är fött.

Låter som en jättebra idé! Är det en envis inflammation i ledkapseln så bör den ge med sig på en sådan lång vila! Som peppning kan jagberätta att travaren Gidde Palema hade den diagnosen som unghäst, men efter lång vila kom han tillbaka och sprang in många miljoner!

Åh, då blir det så :D Nu är det ett gissel att hitta hingst bara och hoppavels-sidan är dåliga på att tipsa:angel:

Sitter här och läser om alla hingstar och ratar alla där det inte står att de har bra ben...

Ta en hingst sim visat att han håller för tävling på hög nivå under en lång karriär och se poängen på benen som en bisak...

Precis så har jag tänkt, de måste ha prestation. Sen blir det ju det där med sperman, de måste ha bra sperma och ju äldre de blir...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka