Opra
Trådstartare
Kör just nu mitt shettispar med en sk träningsvagn med enbart broms fram och bak, men nu när två vagnar börjar bli aktuellt så kommer ju givetvis massa frågor om alla tillval, speciellt då ang. styrfördröjning och vändkransbroms.
På dressyrvagnen känns det som att vändkransbromsen är i princip obligatorisk för att hjälpa till i ryggningen. Märker man stor skillnad när man använder den?
Vill man ha vändkransbroms med pedal eller ratt? Eller båda?
Sen styrfördröjning, brukar man ha det på dressyrvagnen? Den sägs ju väga en del (någon som vet ungefär hur mycket?) och är det värt att få en tyngre vagn (de flesta ponnyparvagnar är ju redan ganska tunga, speciellt om man tänker på att två shettisar ska dra...) för att kunna svänga aningen(?) snabbare/snävare? Har ju inte känt något behov av det i precisionen innan men man kanske gör det när man väl testat?
Och så maratonvagnen. På den vill jag ha styrfördröjning. Men med pedal eller ratt, eller båda?
Vändkransbroms på maratonvagn, har hört att den minskar sladdar men hur mycket? Är den en stor fördel att ha om man kör små ponnyer (tror ju kanske inte shettisarna kan orsaka riktigt lika mycket sladd som exempelvis två stora hästar)?
Hur mycket väger egentligen vändkransbromsen?
Väldigt många frågor och har säkert uttryckt mig fel någonstans men har ju aldrig varit i kontakt med varken styrfördröjning eller vändkransbroms innan så ni får ha överseende!
På dressyrvagnen känns det som att vändkransbromsen är i princip obligatorisk för att hjälpa till i ryggningen. Märker man stor skillnad när man använder den?
Vill man ha vändkransbroms med pedal eller ratt? Eller båda?
Sen styrfördröjning, brukar man ha det på dressyrvagnen? Den sägs ju väga en del (någon som vet ungefär hur mycket?) och är det värt att få en tyngre vagn (de flesta ponnyparvagnar är ju redan ganska tunga, speciellt om man tänker på att två shettisar ska dra...) för att kunna svänga aningen(?) snabbare/snävare? Har ju inte känt något behov av det i precisionen innan men man kanske gör det när man väl testat?
Och så maratonvagnen. På den vill jag ha styrfördröjning. Men med pedal eller ratt, eller båda?
Vändkransbroms på maratonvagn, har hört att den minskar sladdar men hur mycket? Är den en stor fördel att ha om man kör små ponnyer (tror ju kanske inte shettisarna kan orsaka riktigt lika mycket sladd som exempelvis två stora hästar)?
Hur mycket väger egentligen vändkransbromsen?
Väldigt många frågor och har säkert uttryckt mig fel någonstans men har ju aldrig varit i kontakt med varken styrfördröjning eller vändkransbroms innan så ni får ha överseende!