styngfluga

J

jiddha

I går såg jag styngflugan i stallet. Och en av hästarna har fått ägg i manen. En stallkompis sa att när dom väl lagt sina ägg så är det försent, alltså det hjälpte inte att avmaska då. Men hur ska man då få bort dom? Nån som vet hur det ligger till?

Jag har lärt mig att man avmaskar mot styngfluga i november med tex. ivomec.

En stallkompis sa att när dom väl lagt sina ägg så är det försent, alltså det hjälpte inte att avmaska då.

Förstår inte riktigt vad hon menar med att det är försent att avmaska då :confused:. Man kan ju inte avmaska i förebyggande syfte.

Ivermectiner tar styngflugelarver, men så sent som i november? Jag har lärt mig i september och däromkring.
Får hoppas våra kära maskexperter kommer å löser frågan och talar om hur det ska gå till! :D

Vad jag har läst så lägger de sina ägg, efter par dagar utvecklas larver som kryper runt i pälsen och orsakar klåda. När hästen kliar sig får de i sig larverna som sedan blir en inälvparasit...Där stod det att avmaskning ska ske i okt-nov...

Logiskt sett borde det inte vara i september, för de måste väl utvecklas lite innan medlet tar?!

SÅ då bore det väl vara ytterligare en åtgärd att ta bort äggen innan de hunnit bli larver?! :confused:

Jag har idagarna fått samma problem...massa ägg på framförallt ena hästen...Tar en evighet att få bort dem!! Jag har användt en ryktsten, har inte hittat nåt annat som funkar än så länge.

Nån annan som har ett bra tips på hur man kan ta bort dem? Eller ännu hellre förebygga helt?

*blir lite tjatigt att varje dag ägna en halvtimme åt att endast få bort ägg, de sitter ju som berget* :(

Har någon även nåt tips på hur man kan få bort dem från en häst med lite längre hår? På araber funkar ryktstenen utmärkt, men inte på shettisen med hovpäls... :crazy:

Hoppas det finns några som vet lite mer som sagt!! :)

När jag var ung sa man november eftersom de preparaten inte tog styngflugelarven förrän den parkerat sig i magsäcken. Ivomec tar även vandrande larver vilket innebär att man kan avmaska även i september utom möjligtvis efter en mkt varm sensommar i Skåne, vet inte hur länge styngflugan kan tänkas flyga där.
PL

Jag är ingen expert, men min häst brukar klara sig rätt så bra ifrån dom där små otäckingarna.

Dels så avmaskar jag med Ivomec på hösten, runt oktober, plus att jag tar bort alla ägg jag ser med naglarna, bara raspar nedåt, plus att jag sprejar hästens ben med vatten och ättika.
Så hon brukar inte få så många ägg att ta bort.

Jag har för mig att nån vet sagt till mig att det är bäst att avmaska när det är frost några dar, när det gäller just styngflugan. :confused:

Jag har alltid hört att man ska göra det runt okt/nov men om man läser i "Maskhandboken" från Veter (som gör Ivomec) så står det följande: "Behandlingen kan med fördel göras i september eftersom de tidiga larverna på sin vandring mot magsäcken då avdödas."

Antar att man får lita på vad de skriver... vad vet jag :crazy:.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 056
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka