Styngfluga, när kläcks de?

A

agg

Hur lång tid tar det från att styngflugan har lagt sina ägg på hästen, tills dess att de kläcks?
Anledningen till min fråga är att jag funderar på om man måste skrapa bort äggen varje dag för att inte riskera att hästen får i sig larver. Eller om det räcker en gång i veckan eller mer sällan?

Sv: Styngfluga, när kläcks de?

Fast där står inte svaret på min fråga. Jag vill veta hur lång tid det tar från att äggen läggs, tills de kläcks. Om det tar en dag, en vecka eller två veckor?
För om de kläcks efter en dag så måste jag ju skrapa varje dag för att vara helt säker på att hästen inte får i sig dem, medans om det tar en vecka för dem att kläckas så räcker det med en gång i veckan.

Fast det kvittar ju när de kläcks för det räcker med att ett av äggen börjar kläckas för att det ska börja klia och hästen börjar slicka i sig alla äggen i sin jakt på att bli av med det som kliar. Kläcks gör det ju sedan i munnen och då är det ju försent att få bort dem. Jag tycker att det är självklart att man tar bort äggen varje dag.

Det tar ett par dar, så skrapa helst varje dag men en missad dag är inte hela världen, men mer skulle jag inte vänta.

Hoppar in lite här och ser om nån kan ge mig ett bra svar. Min häst har också fått massa flugägg på sig på sensommaren och jag har skrapat så gott jag kan varje dag, dock är hon ljusfux och äggen smälter in bra i hennes färg så allt har jag säkert inte lyckats få bort. Nu har hon inte haft ägg på sig på flera veckor, däremot har jag märkt att hon kliar sig på mulen/runt munnen mycket det sista. Kan det bero på detta? Hjälper det isf med avmaskning?

Nej det kvittar inte.
Om jag ser ett par ägg på kvällen och det tar en vecka för dem att kläckas så gör det inget om jag inte tar bort dem förrän ett par dagar senare. Medan om de kläcks efter ett dygn så vill jag ju ta bort dem på en gång. Så för mig spelar det visst roll.

Det är ju för att det faktiskt inte spelar roll... hästen kan ju få i sig äggen INNAN de kläcks, och då kläcks de i munnen. Jag tar bort allt jag hittar, varje dag.

Men överallt står det att de får i sig äggen för att det kliar när de börjar kläckas så att hästen slickar i sig dem.

Hur lång tid tar det från att styngflugan har lagt sina ägg på hästen, tills dess att de kläcks?
Anledningen till min fråga är att jag funderar på om man måste skrapa bort äggen varje dag för att inte riskera att hästen får i sig larver. Eller om det räcker en gång i veckan eller mer sällan?

2-5 dager från ägg till larv.
3 veckor i munnen.
7 månad i magen tills dom kommer ut.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
745
Senast: Amk
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur