Stympat hästkadaver funnet i Torsby

Sv: Stympat hästkadaver funnet i Torsby

men fyfan :eek: vad folk är vidriga:crazy::cry:

Jag tycker ju inte det är värre att slakta en häst för att äta än att man föder upp får/tjurar och slaktar hemma för att äta.

På hästar är det dock förbjudet, konstigt nog.

Och därför är detta en olaglig handling och högst ofräscht att slänga kadavret i skogen :crazy:

Det är inte det minsta olagligt att slakta och äta upp sin egen häst, även om det kanske inte är drömscenariot för någon hästägare :crazy:

Däremot är det väldigt olagligt att dumpa slaktresterna i skogen. Läskigt!

KL

Liksom många andra hästägare skulle jag aldrig komma på tanken att äta min egen häst men ser inget fel i att lämna den till slakt när den tiden är kommen. Tycker att det är en väldig dubbelmoral som många har att det är helt ok att lämna till slakt men att det är helt förkastligt att slakta hemma och ta tillvara på köttet själv.

Ser ju helt klart det motbjudande i att äta upp min egen häst och skulle som sagt inte göra det men dömer inte någon som gör det (bara avlivning och dyl sker proffesionellt), det är ju exakt samma som att lämna sin häst till slakt, bara att den förmodligen slipper resan till slakteriet och får sluta sina dagar hemma istället.

Det är inte det minsta olagligt att slakta och äta upp sin egen häst, även om det kanske inte är drömscenariot för någon hästägare :crazy:

Däremot är det väldigt olagligt att dumpa slaktresterna i skogen. Läskigt!

Nej , det är inte olagligt att dumpa lite slaktrester under förutsättning att det är lite.

Däremot får man inte slänga ut kadaver, som detta troligtvis är då de verkar skurit ut bitar o inte styckat upp.

ja, nån borde väl känna igen den.. det är ju lite otympligt att stuffa in några hundra kilo hästkadaver i bilen och köra några mil för att dumpa den.. troligast är väl att hästen tagits dit och avlivats på plats och köttet tagits direkt..

men då den var färsk kanske ägaren tänkte hämta resten och göra sig av med på annat sätt?

om inte annat så tycker man att ägaren borde ha täckt över kadavret om det var tänkt att lämnas åt vilda djur..

men då den var färsk kanske ägaren tänkte hämta resten och göra sig av med på annat sätt?

om inte annat så tycker man att ägaren borde ha täckt över kadavret om det var tänkt att lämnas åt vilda djur..

kl delvis
Troligt scenario när djurkroppar hittas med bara vissa bitar bortskurna är stöld.

Om man äger hästen och vill slakta så görs det bättre hemmavid.

nja, har man häst men inte nånstans att lämna resten av kadavret efter slakt så tar man kanske ut den i skogen och slaktar där.. (dvs man har ingen traktor att gräva eller lyfta med och inga pengar till kadaverbil etc etc)

och om nån en häst blivit stulen och man sen hittar ett kadaver i skogen så borde polisen kunna koppla ihop brotten..

nja, har man häst men inte nånstans att lämna resten av kadavret efter slakt så tar man kanske ut den i skogen och slaktar där.. (dvs man har ingen traktor att gräva eller lyfta med och inga pengar till kadaverbil etc etc)

Har man det så dåligt ställt så varför tar man då inte hand om alla bitar utan bara skär ut vissa? och tar man hand om alla bitar så finns det spade till resten, om man skulle vilja gömma .

*knapplån*

När jag letade efter annat på Jordbruksverkets hemsida hittade jag följande:
---
För att bland annat undvika risk för spridning av smittsamma sjukdomar måste du ta hand om döda djur och slaktbiprodukter på ett säkert sätt. Materialet ska normalt sändas till en godkänd anläggning eller mottagare. Du måste också se till att transporten till slutdestinationen görs på rätt sätt.
---

Sedan finns det ett undantag för vilda djur, de får lämnas i naturen, men som tidigare konstaterats är det alltså inte tillåtet att dumpa sina döda djurkroppar i skogen. En häst är ju ofta rätt mycket för naturen att ta rätt på, lukten kan ju bli lite... påträngande?

För mig känns det lika makabert att äta upp sin häst som det hade varit att äta upp sin hund. :crazy:

Svenskar äter normalt inte predatorer, så för mig är det stor skillnad på att äta häst och att äta hund. Jag hade kunnat äta upp min häst om det varit fint kött och gått att lösa praktiskt, men det är ju svårt att hemma ha utrymme att hänga en häst...

*
När jag letade efter annat på Jordbruksverkets hemsida hittade jag följande:
---
För att bland annat undvika risk för spridning av smittsamma sjukdomar måste du ta hand om döda djur och slaktbiprodukter på ett säkert sätt. Materialet ska normalt sändas till en godkänd anläggning eller mottagare. Du måste också se till att transporten till slutdestinationen görs på rätt sätt.
---

Sedan finns det ett undantag för vilda djur, de får lämnas i naturen, men som tidigare konstaterats är det alltså inte tillåtet att dumpa sina döda djurkroppar i skogen.

Ja, du har rätt, jag borde tänkt mig för bättre.

Man får gräva ner slaktrens av produktionsdjur om kommunen tillåter, tamdjur får begravas hela o vilt får dumpas-dock när jag ringde, inte i för stora mängder.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 530
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En shetlandsponny, vid namn Bobby, hittades död i Cleadon Lane i Storbritannien under torsdagen. Hästens könsorgan hade blivit stympat...
Svar
5
· Visningar
828
Senast: prallan
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under några sommarveckor har nu Torsby Ridklubb arbetat och kommer fortsatt arbeta för att vända den nedåtgående trend man haft. Med...
Svar
0
· Visningar
237
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Räddningstjänsten larmade strax efter klockan 14 om en häst som fastnat i ett staket intill E22:an i höjd med Lindås och Öljersjö...
Svar
1
· Visningar
1 074
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama