Stuviter, hur gör ni med mat?

Hoarfrost

Trådstartare
Min katt fick stuviter (högt PH i urinet och höga nivåer av magnesium, fosfor och kalium i vanligt foder som skapar kristaller, som leder till smärta och blodig urin) när han var relativt liten och har sedan dess bara ätit dietmat från Hill's, som funkar jättebra, men jag tycker maten är svindyr :crazy:

Pga lite ändrade förhållanden ekonomiskt så undrar jag därför om det finns någon här som vet om det finns något annat märke som är billigare än Hill's? Jag har letat lite överallt men det verkar som om det bara är Hill's som gör detta foder?

Finns det inte något får jag helt enkelt ändra mina egna matvanor och bara äta gröt någon vecka i månaden :idea: För katten ska ha sin mat :love::rofl:
 
Sv: Stuviter, hur gör ni med mat?

Köpa specialkosten från England kanske? Det ska visst gå att spara pengar på det.
nutrecare.co.uk
medicanimal.com
vetuk.co.uk
Man får räkna lite på valutorna, och se till att beställa så stora lass att det blir fraktfritt.
Värt att kolla upp iaf.
 
Sv: Stuviter, hur gör ni med mat?

Veterinärmedicinskt utformade foder mot specifika sjukdomar är alltid dyra. Det kan gå att få ner priset genom att beställa från andra länder, men specialfoder är dyra. De är dock inte alltid nödvändiga. Många struvit-katter funkar bra på helt vanlig blötmat från affären (tex. MJAU) men ger man sig på att försöka ska man köpa pH-stickor och hålla stenkoll på urin-pH under övergången.
 
Sv: Stuviter, hur gör ni med mat?

+ ullo

Tack för tipsen. :bow: Ska köpa mig ph-stickor och se om det funkar med vanlig mat, vore ju perfekt om det gjorde det.
Annars får jag ta andra alternativet och köpa från andra länder.
 
Sv: Stuviter, hur gör ni med mat?

Kom ihåg, ska du byta till "vanligt" foder är det blötmat som gäller. Inte torrfoder. Det är vätskan och pH-värdet som är tricket.
 
Sv: Stuviter, hur gör ni med mat?

Ja, jag gissade det. Katten lyckades få tag i vanligt torrfoder för något år sedan och fick i sig någon tugga, sen blev han sjuk igen :cool:
 
Sv: Stuviter, hur gör ni med mat?

Uppbløtt torrfoder av god kvalitet kan också funka, det blir billigare æn Mjau. Men prova førsiktigt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 376
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 513
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 681
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 558
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp