"Stum" mage.

Tassetass

Trådstartare
Jag har haft katt hela livet men just detta har jag aldrig funderat på förr; hur ska en kattmage kännas?

Isolas mage är mjuk och går liksom att knåda hur man vill medan Dimmas mage känns mer "stum" och av någon anledning känns Isolas mage mer "rätt", eller hur man nu ska förklara.

Jag tror inte att Dimma är spänd i magen eller har ont för hon bryr sig inte alls när man klämmer och trycker på magen (inte ens om jag trycker riktigt hårt). Hon äter och dricker väldigt bra, avföringen är fin osv, hon är ganska lat men har faktiskt börjat busa senaste tiden (tror det är en trygghetsgrej). Men lite nojjig blir jag ju ändå... :crazy:

Jag har ett veterinärbesök planerat i april då det ska kollas tandsten och så ska kräken chippas, men jag kanske bör tidigarelägga det för att kolla upp henne mage? Eller har vissa katter mer "kulmageaktig" mage?

/Jenny - som klämt på magar i fem minuter men inte blir klokare för det.

Sv: "Stum" mage.

Jag ser framför mig hur alla buke kattägare klämmer på närmsta katt och funderar "Hmm... Mjuk? Degig? Uppblåst? Tvättbräda kanske?". :D

Men du. Jag har faktiskt britter. Jag har inte känt på en kattmage utan stoppning på flera år.

yogamys.jpg

bild368.jpg

;)

jag har klämt nu en gång på morgonen och en på kvällen.
Den var hårdare efter att de hade ätit.
men inte så stor skillnad

Jag tror att du är en hönsmamma;)

Någon berättade för mig om sin väninna som skaffat en ung och vacker raskatt. Vid ca 9 månaders ålder hade katten plötsligt hårda knölar på magen, matten blev ---->:eek: och beställde tid hos veteriären.

Diagnosen blev: fettvalkar och ordinationen: bantning:angel:

Eller jag, som hittade en rand med hårda knölar på Yoga. GAH, tumörer!!
Akuttid hos veterinären som konstaterade att det nog faktiskt var bajskluttar som radat upp sig för utgång :o
350 kr för det, thank you very much!

Mhm...
Undrar vad det står i hennes journal.

S*Iliadens Yoga
Anledning: Knölar på magen.
Diagnos: Skitnödig :cool:

Senast ändrad:

Klart jag är hönsig! :o Isola berättar ju ynkligt och högljutt om hon trampat på nåt vasst igår, liksom ;), medans Dimma säger inte flaska ens när man drar bort stygn som växt fast i skinnet på henne. :crazy:

Vi är nog rätt många höns här;)

Häromdagen trodde jag förskräckt att min ena katt kliat av sig päls på magen ett konstigt runt märke, men så tog jag på mig glasögonen och hittade en liten spene mitt i märket:rofl:

Jag ser framför mig hur alla buke kattägare klämmer på närmsta katt och funderar "Hmm... Mjuk? Degig? Uppblåst? Tvättbräda kanske?". :D

Nu hade jag 2 katter i närheten, och hankatten på 6 månader verkar ha lite mer vältränad mage än honkatten 3 år ;) Men när hankatten får tokryck och ska försöka mörda mig så spänner han så magen blir riktig hård.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 584
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 229
Senast: hoppsann
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 562
Senast: Sol
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 523
Senast: Millz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama