Studdsig å byter i galoppen. Hjälp snabbt.

F

Fjanton

Hej min häst har börjat att studdsa i samma spår med bakbena å byter fram hela tiden även på rakt spår , han har gjort så i periodeer innan men sen har han inte gjort det på ett tag, är jättesvårt när man skall rida mot ett hinder å han gör så, har någon nått tips?
Tack på förhand Nathalie:bow:

Sv: Studdsig å byter i galoppen. Hjälp snabbt.

Gör han så jämt eller endast när du ska hoppa?

Den valacken jag red ett tag gjorde så innan hinder....han satte sej nästan på bakhasorna för att han var så ivrig att få komma till hindret....:D

//Domino_s

Gör han så jämt eller endast när du ska hoppa?

Den valacken jag red ett tag gjorde så innan hinder....han satte sej nästan på bakhasorna för att han var så ivrig att få komma till hindret....:D

//Domino_s

Han har börjat att göra så i dressyren oxå. Han studdsar lixom jämnfota bak å byter fram i typ var tredje steg.

Han har börjat att göra så i dressyren oxå. Han studdsar lixom jämnfota bak å byter fram i typ var tredje steg.

Är han väldigt pigg för övrigt i ridningen....gör han så när du försöker samla?
Hur reagerar han om du försöker "ösa på lite" i galoppen?

Kan vara att du försöker komma till samling och att han protesterar mot det.

Sitter du riktigt still i sadeln, när jag höll på med min valack och han var lite obalanserad så flyttade jag mej lite i sadeln hela tiden, och även att det var så lite att det inte ens syntes så kände han det och bytte....vissa hästar är ju superduper känsliga....

//Domino_s

Om en häst ändrar beteende och börjar byta i galoppen så kan det ju bero på flera saker, bl a att kraven har ökat i ridningen, den blir mer spänd/stressad. Vad säger din tränare?
Om det är orsaken så kanske man får gå tillbaks i träningen ett tag, rida ut mycket, lugna pass med lösgörande arbete. Tömköra, longera också, för att försöka undvika att hästen hamnar i sin stress-zon och börjar studsa.
Sedan kan det bero på att den har ont, t ex att sadeln inte passar längre. Då kan hästen ha fått ont i ryggen, och reagerar vid ridning.
Studsar hästen om du longerar/tömkör den i galopp? Hur gör den ute i terrängen? Kan du försöka ringa in när hästen börjar studsa, så att du kan börja undvika de situationerna? Kan du be någon annan duktig ryttare som du litar på, kanske din tränare, att sitta upp och se om hästen studsar även så, eller om det är något i din ridning som har ändrats?
En annan orsak är ju tyvärr att den kan ha fått ont någonstans, typiskt någon ledinflammation.
Lycka till!

Mitt halvblod "studsar" också i galoppen, och jag visste inte tidigare vad det berodde på. Han lixom böt galopp, fast inte rent och ibland kändes det som ett bocksprång. Sedan fick jag veta vad det berodde på. Eftersom han är tävlad på hög nivå i dressyr är han så känslig för hur ryttaren sitter, att då min skänkel inte var helt stilla i galoppen, fick han blandade signaler och trodde att han skulle byta. Om man då drev på blev han alldeles snurrig och visste inte vad han skulle göra. Nu försöker jag alltid sitta så still som möjligt i galoppen, och han "studsar" nästan aldrig. Vet ju inte om så är fallet med din häst, TS, men det kan ju vara värt att fundera på? :)
(Menar då absolut inget illa med detta svaret, kom bara att tänka på det då jag läste ditt inlägg :) )

Om en häst ändrar beteende och börjar byta i galoppen så kan det ju bero på flera saker, bl a att kraven har ökat i ridningen, den blir mer spänd/stressad. Vad säger din tränare?
Om det är orsaken så kanske man får gå tillbaks i träningen ett tag, rida ut mycket, lugna pass med lösgörande arbete. Tömköra, longera också, för att försöka undvika att hästen hamnar i sin stress-zon och börjar studsa.
Sedan kan det bero på att den har ont, t ex att sadeln inte passar längre. Då kan hästen ha fått ont i ryggen, och reagerar vid ridning.
Studsar hästen om du longerar/tömkör den i galopp? Hur gör den ute i terrängen? Kan du försöka ringa in när hästen börjar studsa, så att du kan börja undvika de situationerna? Kan du be någon annan duktig ryttare som du litar på, kanske din tränare, att sitta upp och se om hästen studsar även så, eller om det är något i din ridning som har ändrats?
En annan orsak är ju tyvärr att den kan ha fått ont någonstans, typiskt någon ledinflammation.
Lycka till!

tack för svaret! Han e pricis kollad å har inga fel på varken ben eller rygg , har haft rygg problrem men dom e helt väck. Sadeln passar mkt bra.

Jag har haft samma problem med min häst. Hon studstade också sådär framför hindren och vräkte sig över dem. Hon är visserligen efter Robin Z och har gått stora klasser i utlandet, så det hade säkert med hennes bjudning på hindren att göra. Men jag tröttnade till slut på att rida igenom banorna i högfart och studsningar.. Så jag hoppade henne inte på ett bra tag. Gjorde det första gången sedan "hoppvilan" i Fredags. Fick lite tips av min tränare att testa att rida på gagbett och det är nog det bästa jag har gjort! Hon är som en helt annan häst, bjuder på hindren men går att reglera i tempot. Så nu är vi igång igen, och ska återuppta hoppningen :)

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
596
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV