Stronghold eller Sebacil mot rävskabb?

Lena Furberg

Trådstartare
Jag är ganska säker på att min hund (Beauceron) fått rävskabb; han kliar/tuggar sig frenetiskt på benen och under magen/kring snoppen och andra hundar i vårt område har haft rävskabb. Min är i skogen varje dag och rullar sig ofta.

Givetvis ska jag ta honom till veterinär efter helgen, men jag har Googlat lite och är osäker på behandlingen. De flesta tycks använda Stronghold - men min hund reagerar väldigt negativt på fästingmedel av den typen (droppar mellan skulderbladen) och Stronghold tycks ha en del biverkningar. Dessutom ... får han inte sova med oss i sängen efteråt och hur "förklarar" man det för en 9-årig hund som sovit nära nära i vår säng hela sitt liv?? Att han plötsligt blir förvisad till golvet?!

Sebacil, ett slags shampo, låter betydligt trevligare och har få biverkningar. Om man nu kan be sin veterinär om ett visst läkemedel?

Några erfarenheter??

Jag har använt båda. Och Ivomec. Allt funkar, Sebacil är lite meckigare tycker jag eftersom det ska verka och sen upprepas (ska iofs Stronghold också, men det tar 10 sekunder).

Jag har använt båda. Och Ivomec. Allt funkar, Sebacil är lite meckigare tycker jag eftersom det ska verka och sen upprepas (ska iofs Stronghold också, men det tar 10 sekunder).
Tack!! Bägge är receptbelagda antar jag? Är Ivomec också ett shampo?

Och - detta är viktigt: Kan hunden sova i min säng efter behandlingen? :nailbiting:

Jag är ganska säker på att min hund (Beauceron) fått rävskabb; han kliar/tuggar sig frenetiskt på benen och under magen/kring snoppen och andra hundar i vårt område har haft rävskabb. Min är i skogen varje dag och rullar sig ofta.

Givetvis ska jag ta honom till veterinär efter helgen, men jag har Googlat lite och är osäker på behandlingen. De flesta tycks använda Stronghold - men min hund reagerar väldigt negativt på fästingmedel av den typen (droppar mellan skulderbladen) och Stronghold tycks ha en del biverkningar. Dessutom ... får han inte sova med oss i sängen efteråt och hur "förklarar" man det för en 9-årig hund som sovit nära nära i vår säng hela sitt liv?? Att han plötsligt blir förvisad till golvet?!

Sebacil, ett slags shampo, låter betydligt trevligare och har få biverkningar. Om man nu kan be sin veterinär om ett visst läkemedel?

Några erfarenheter??

Sebacil vill sällan någon ha då det är mycket krångligare och kräver mer arbete än stronghold. Är man rädd att själv få i sig produkten är Stronghold avsevärt mycket bättre då det sätts på ett mycket litet område och går in i huden snabbt. Sebacil häller du över hela hunden och sköljer inte ur, så att det sitter ju lite mer överallt. Jag föredrar Stronghold alla gånger.

Biverkningar är faktiskt ovanliga på Stronghold. Sebacil har jag ingen större erfarenhet av.
Ivomec har allra flest biverkningar och är inte heller godkänt för hund dvs inte förstahandspreparat.

Jag tror inte du behöver oroa dig.

Sebacil vill sällan någon ha då det är mycket krångligare och kräver mer arbete än stronghold. Är man rädd att själv få i sig produkten är Stronghold avsevärt mycket bättre då det sätts på ett mycket litet område och går in i huden snabbt. Sebacil häller du över hela hunden och sköljer inte ur, så att det sitter ju lite mer överallt. Jag föredrar Stronghold alla gånger.

Biverkningar är faktiskt ovanliga på Stronghold. Sebacil har jag ingen större erfarenhet av.
Ivomec har allra flest biverkningar och är inte heller godkänt för hund dvs inte förstahandspreparat.

Jag tror inte du behöver oroa dig.
Tack!! Vad ni kan!!

Några erfarenheter??

Nu är det en 5-6 år sedan vår hade det, och jag kommer inte alls ihåg vilket preparat det var, men vi fick utskrivet och gav tabletter till vår hund. Kanske du kan höra med veterinären om det finns fortfarande?

Nu är det en 5-6 år sedan vår hade det, och jag kommer inte alls ihåg vilket preparat det var, men vi fick utskrivet och gav tabletter till vår hund. Kanske du kan höra med veterinären om det finns fortfarande?
Vi fick också tabletter och hundarna var fullkomligt galna i dem! Var nästan så vi fick räkna fingrarna när vi gav dem och hålla koll så de hamnade i rätt gap. :d:d:d

Tack!! Bägge är receptbelagda antar jag? Är Ivomec också ett shampo?

Och - detta är viktigt: Kan hunden sova i min säng efter behandlingen? :nailbiting:
Ivomec är som @Malibu_Stacy skrev inte godkänt för hund egentligen, men innan Stronghold fick vi det. Inget att rekommendera, det är tokstarkt. Tror inte att någon skulle skriva ut det heller med tanke på resistens.

Stronghold är väldigt smidigt, så kör på det.

Sen vill jag bara påpeka, jag har haft rävskabb på mina hundar ganska många gånger och även om jag inte har hundarna i sängen (men i soffan) har jag varje gång blivit biten av skabben. De har ju inte människan som värddjur eller så, men de kan ju krypa över. Så jag, personligen, hade nog ändå försökt att inte ha hunden i sängen ett par dagar:D

Jag har använt Sebacil, men skulle inte göra det vintertid då hunden mer eller mindre ska dropptorka med medlet - ett medel som luktar urk. Klart billigare än spot-onpreparat, men mer meckigt :)

Pst: Sebacil är inget schampo, utan en lösning som ska spädas ut och hällas ut och masseras in på hunden....med handskar på.

Tack för alla intressanta svar!!!

Jag ringde nyss veterinären och väntar på att de ska ringa upp mig igen.

Men jag funderar på om det verkligen är rävskabb eller nåt värre - han kliar sig inte mycket om nätterna, då det ju borde vara som värst, och han kliar sig mest på benen, kring lederna. Kan det vara något neurologiskt, att han typ att sockerdrickspirr i benen? Usch, tankarna snurrar vilt.....

För att jämföra ytterligare så är Sebacil bra på det sättet att det stoppar smitta omedelbart efter att hunden dräkts in i medlet - med Stronghold tar det en tid. men som sagt är det inte kul att göra en hund dyngsur vintertid för att sen få självtorka. Har hunden vit i sig så kan den bli missfärgad av Sebacil.

Uppdaterar:
Dagens besök hos veterinären resulterade i sedering för första gången, då den 9-årige veterinärälskande Beauceronen för första gången någonsin INTE ville gå med på att man skrapade i hans päls med skalpell.

Hur som helst så blev slutsatsen att det inte rör sig om skabb eller dylikt - utan förmodligen allergi mot nåt han ätit. Jag vet ju att klådan sammanfaller med ett av mina infall att ge en sån där tugg-grej varje dag - en sån där med lagom tuggmotstånd som dom äter upp på en minut eller två och som ska vara bra för tänderna, minns inte namnet nu, gult paket, liksom taggiga.....

Så nu har han fått B-vitaminspruta och Omega-3-kapslar som han får börja äta imorgon, just nu är han bara eländig och står med bakbenen i kors och huvudet hängande och vill inte äta något alls. Lille gubben... :heart

Liknande trådar

Hundhälsa Alltså jag blir tokig. (Hunden med, snart, misstänker jag...) Jag trodde ju att Beauceronen fått rävskabb, som han tuggar på sina ben...
Svar
14
· Visningar
7 095
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka