ström i hästen!

D

Dondimpen

Vet någon här om hästen kan få några biverkningar av att få en hyffsad dos ström i sig?

Sv: ström i hästen!

Den kan ju alltid förståss dö om den får i sig en STOR stöt... men annars tror jag inte det, har inte hört om det iaf...

Nu antar jag att du inte menar ström från ett stängsel utan från någon annan farligare källa.

Hästar och stora djur är mycket mer känsliga för ström äv vad vi människor är. Faktiskt ju mindre, desto mindre påverken. Det har att göra med jordningen, att större djur har större avstånd mellan sina fötter och jordkontakten och stöten blir värre. Det är därför som hästen reagerar mer än du när den får en stöt av elstängslet. Därför är också känsligheten större för en stöt.

Jag vet en häst som gick vid en lyktstolpe som var gammal, med trasiga ledningar och strömmen i den läkte ut i marken. Hästen gick på marken med sina järnskor och fick en så kraftig stöt att den stöp. Människor och mindre djur hade gått där utan att märka något (klart människor har ju oftast gummisulor). Hästen föll ihop i något som såg ut som ett epileptiskt anfall och hade ont en bra stund efter. Stod och slog magen i boxväggen, som vid koliksymptom.

Hälsning Maja

Pratar du ström eller spänning..?.

I elstängslet har du hög spänning (ca: 6000 volt) men med låg ström (troligtvis någon milliampere), detta är helt ofarligt för alla som inte har en pacemaker inopererad. Om du tar tag i elstängslet med handen är det mao helt ofarligt för dig men våldsamt obehagligt. Och om din häst får upprepade smällar från elstängslet är det lika ofarligt för den.

Ett vägguttag lämnar endast 220V spänning men med väldigt hög ström vilket är livsfarligt för allt levande. En snabb, kort smäll är ofarlig men om man skulle fastna och "sitta kvar" i strömmen lär man med största sannolikhet inte överleva 220V.

Om din häst fått en kort 220V-smäll men inte visar några tecken på skador är det med största säkerhet ingen fara.

Hmmm, jag har inget riktigt svar, men vår häst fastnade i elstängslet och skar av en sena för ett antal år sedan. Han stod i ett dike när granntjejen hittade honom och ryckte till vid varje stöt. Tackolov hade det nog inte varit i så många minuter han stod där. Veterinären hade tydligen sagt (jag var inte där själv) att om han blivit stående längre hade det kunnat påverka hjärtat (?). Eller om det mer handlar om att situationen kunde utlöst en chockreaktion som var så stark att hjärtat påverkats? Han fick ju en chockreaktion efteråt i boxen när de fått in honom och hade skakat i hela kroppen en stund. Men det gick över tackolov.

Nja, lite störm gör ju bara lite ont. Ved en häst som var ute när det åskade, sprang rakt in i staketet, trasslade in sig och fick panik.. Hon dog !! Men lite ström är ju inet så farligt men större mängder..

Ragge_ skrev:
Nja, lite störm gör ju bara lite ont.
Å andra sidan kan ju den smärtan orsaka just panik och ångest om den pågår under en längre tid antar jag. Då borde ju strömmen indirekt kunna orsaka chocktillstånd som kan leda till död?

Både människor och djur kan dö om de fastnar i vanliga elstängsel. Var ju ett fall så sent som förra året när en person ramlat och hamnat på ett elstängsel och svimmat av.

ström är livsfarligt, spänning är det inte. som någon redan påpekat. hur strömtåliga hästar/människor/djur är är delvis individuellt, men hästar - särskilt skodda - är generellt mer känsliga än människor.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I höstas vann hon Derbyt och Joviality är nominerad till ”Årets häst” 2023. På söndag kan superstoet – som hittills i karriären sprungit...
Svar
0
· Visningar
233
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sophia Ström är ägare till den 36 år gamla shetlandsponnyn Carlos som bor i Torsberg i Sunne kommun som skulle kunna vara Sveriges...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: Gunnar
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama