Strö till kanin

Sasse

Trådstartare
Är det någon som vet var jag kan hitta lämpligt strö till en kanin? För tillfället har jag spån, men jag vill helst ha något strö som inte sprids överallt där kaninen varit.., och som inte fastnar överallt i mina kläder.

Tidningar har jag testat på henne, men det var inte populärt överhuvudtaget. Varken för kanin eller mig, eftersom hon slutade bli rumsren då ;)

Jag har googlat runt lite på sidor, och hittat hampa, "No Smell", och något som kallas "Aubiose". Är det någon som vet om det är bra att strö med?

Kan tilläggas att min kanin är väldigt långhårig och har väldigt lätt för knutor. Vet inte om ni har någon nytta av det vetandet, men om ni har något tips på bottenmaterial som inte fastnar i pälsen så mycket så skulle jag vara tacksam om ni ville tala om det för mig.

Tacksam för svar.

Sv: Strö till kanin

Du kan ha "papperspellets" eller vad det heter. det är suger upp ganska bra ochs å, men kanske känns lite tråkigt att gå på...

Till mina långhåriga har jag spån underst men med halm över, och då kommer man liksom inte i kontakt med spånet på samma sätt :idea:.

Tack så mycket för svaret! Ska experimentera och se vad hon tycker bäst om ;)

Du kan ha "papperspellets" eller vad det heter. det är suger upp ganska bra ochs å, men kanske känns lite tråkigt att gå på...

Till mina långhåriga har jag spån underst men med halm över, och då kommer man liksom inte i kontakt med spånet på samma sätt :idea:.

Håller med om papperspellets! Jättebra, speciellt till långhåriga djur då det inte fastnar i pälsen.

Jag använder också papperspellets, fast till toalådan till mina minigrisar.:angel:
Det heter "Toa-Lätt".
Finns i vanliga matbutiker och i de flesta Zoo-affärer. Det finns även som storpack på Granngården, men jag tror att det heter "Majsan", men det är samma tillverkare.

Men vore jag dig skulle ända lägga ett tjockt lager med halm ovanpå så att det blir lite mjukt.;)

Jag kör också med papperspellets till den mer långhåriga kaninen. Det som jag tycker är nackdelen är att det är svårstädat om man har ett djur som hellre sover i toalådan med kattsand än använder den till det tänkta syftet.:smirk:
Blir väldigt mkt pluttar snabbt och tar ett tag att gå igenom allt. Men om kaninen går på dass som man tänkt är det säkert suveränt! :)

Jag kör också med papperspellets till den mer långhåriga kaninen. Det som jag tycker är nackdelen är att det är svårstädat om man har ett djur som hellre sover i toalådan med kattsand än använder den till det tänkta syftet.:smirk:
Blir väldigt mkt pluttar snabbt och tar ett tag att gå igenom allt. Men om kaninen går på dass som man tänkt är det säkert suveränt! :)

Jag har inget dass till min kanin, så det blir väl samma sak för mig = svårstädat ;)

Men tack för alla svar! Jag hade ingen aning om att papperspellets finns i vanliga mataffärer. Då kanske jag kan klara mig! :)

förut hade jag spån underst, som suger åt sig pisset, och sedan halm.. men nu när jag inte fått tag på nått spån eller liknande så anvnder jag tidningar som ska suga upp..
men det är inte lika bra, men det är bättre än ingenting..

Nu använder jag Toa-Lätt. Det fungerar bra än så länge... hoppas bara hon inte äter upp allt underlaget ;)

Tack för tipsen!

Hmm, kom bara på en lysande idé när jag duschade. Lösningen kanske är en form av stabilt finmaskigt galler, några cm ovanför burbotten? Tillräckligt grova maskor för att pluttarna ska trilla ner på botten, men ändå så fint att papperspelletsen stannar kvar i ett rejält lager uppepå? Ev kan man ju lägga klumpande kattsand på botten också, så kisset sugs upp? Förutsätter ju dock att man har en kanin som producerar pluttar som är mindre än pelletsen. Men det är ju en idé. :idea:

Lånar systers anv namn.

Jag har spån och sedan halm till mina kaniner. Halm är väldigt lätt att ta upp från mattor. Man kan köpa det från en bonde eller zoobutiker. Tidningar är ingenting jag rekommenderar, trycksvärta är giftigt för kaniner.

Lånar systers anv namn.

Jag har spån och sedan halm till mina kaniner. Halm är väldigt lätt att ta upp från mattor. Man kan köpa det från en bonde eller zoobutiker. Tidningar är ingenting jag rekommenderar, trycksvärta är giftigt för kaniner.

Allvarligt? Är tidningar giftigt för kaniner? Då har man lärt sig något nytt idag med. Men det kan inte vara överdrivet farligt? I varje fall har inte våra två första kaniner blivit sjuka av att stå på tidningar.

Spånet är utkört för någon vecka sen. Papperspellets funkar utmärkt för både henne och mig. Inga spånknutor i hennes päls och inget spånigt golv, kläder, säng... Allt....

Köpte även en toalett till henne, för att få en lättare utmockning. Men den funkar inte som jag beräknat. Hon sover hellre i den ;)

De har i alla fall sagt att trycksvärtan inte är giftig längre på kurser jag gått. De har t.o.m. rekommenderat tidningar+halm för kaniner och marsvin.

Jaa, precis vad jag har hört också... Jag har använt tidningar till endel kaniner ibland iaf, och dom har inte mått dåligt av det vad jag vet... :p

Jag har tidning+halm i botten. Sedan en separat toalettlåda med spån i. hade papperspellets ett tag, men då protesterade kaninen genom att kissa och bajsa i halmen och lämna toan ren. Med spån så håller han sina flesta toalettbesök i toan :)

Jag har tidning+halm i botten. Sedan en separat toalettlåda med spån i. hade papperspellets ett tag, men då protesterade kaninen genom att kissa och bajsa i halmen och lämna toan ren. Med spån så håller han sina flesta toalettbesök i toan :)

Problemet för mig är att jag inte kan använda spån. Jag blir less på att det ligger spån överallt, och min kanin är inte den trevligaste att borsta eller klippa. Hon bits ;)

Tror att grejen med tidningar var att det tidigare var bly i trycksvärtan, och bly är rätt giftigt om de får det i sig... men det ska ju inte vara några problem nu för tiden i alla fall. Dock färgar ju trycksvärta av sig, så har djuret ljus päls är det väl fortfarande inte att rekommendera, men giftigt är det åtminstone inte längre.

Jaha, det är ju bra att veta i alla fall. Kan man undvika tidiningar så långt det går. Det finns ju annat som är bättre och kan användas :)

Sand har jag hört att det är farligt med, är det sant också?

Ingen aning... kattsand skulle ju kännas som ett väldigt bra och lättstädat alternativ, men har fått för mig/ hört att det inte är bra, men vet inte varför. För att det dammar kanske?

Liknande trådar

Övr. Djur Har mina djur på spån nu men jag funderar på att ha något mer i buren som tar bort lukten bättre. De jag funderar på är smådjurdeo...
Svar
15
· Visningar
4 758
Senast: mimmipigg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama