Strö i transport?

M

Myrlilja

Jag har hört att man måste ha strö när man transporterar en häst men om detta är sant varför är det så? Tacksam för snabba svar!

Sv: Strö i transport?

Man måste ha strö om man åker en längre resa.

Ta en flukt på Jordbruksverkets hemsida om du vill veta vad som räknas som "längre".
Det är ju ett plus för hästen med spån, eftersom den kan ge tusan i att kissa om den står direkt på mattan. Åker du tillräckligt långt så kan du få transportsjuka på hästen.

Lagen däremot är för att urinen inte ska rinna ut på vägen och göra vägen hal.

Det är om man färdas mer än 30 min. inkl. lastning.

Min ena häst VÄGRAR att kissa i släpet- måste jag ha strö ändå?

Det är klart- om jag skulle tvinga den att stå hela dagen i det så måste det väl till slut bli ett måste.

Ja, det måste man om man åker längre. enligt jordbruksverket.
Men jag har det alltid, tycker det ser mkt trevligare ut med strö i trailern. jag har spån. :)

Vi brukar nog ha lite. dels för halkrisken, dels för att hästarna tycker att det är trvligare att gå på, då det låter mindre, sen så kan dom ju kissa också. Men nån lag har jag inte hört om.

Det är ju mkt trevligare för hästen. :)
Lagen däremot är för att urinen inte ska rinna ut på vägen och göra vägen hal.
Gå in på jordbruksverket och kolla vidare där.

Liknande trådar

Hemmet Tacksam för snabba svar innan jag tar fram eldkastaren (som jag tyvärr inte har).
Svar
4
· Visningar
341
Senast: Yeah but
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: warg
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: misswilma
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama