Strö i boxen!

C

Cavaletti

Min häst står nu på bara spån och han är väldigt grisig av sig, det är en connemara valack. Jag vet inte villet som är bäst och enklast att mocka i. Har testat bed och halm innan men inget av det funkade särskilt bra! Suck.

Sv: Strö i boxen!

Cavaletti skrev:
Har testat bed och halm innan men inget av det funkade särskilt bra! Suck.
Har du testat torvbädd+ hästarna trivs jättebra med det, och dessutom superlätt att mocka! Luktar ingenting alls heller!

Håller helt med Marcolio, torv är fantastiskt! Dammar inte som halm kan göra, suger upp kisset bättre än halm och spån och framförallt absorberas amoniaken på ett helt annat sätt än av andra strömedel. Hästarna i mitt stall står på torv för att undvika damm och ammoniak som irritera luftvägarna, började med det när det stod en hosthäst där och sedan hängde det kvar eftersom alla trivdes så bra med det!

Nackdelen är att det blir mörkare i boxen och att hästen inte får samma syselsättning som av halm. Men din häst står ju på spån så det är nog inget problem för den.

och jag måste som vanligt vara kärringen mot strömmen och säga att torv inte alls funkar till min mkt grisiga hingst! Har verkligen provat allt och det som funkar absolut bäst på honom är spån som jag mockar noga helst två ggr/dag (har står inne rätt mkt). Bädd funkar ABSOLUT inte till honom, blir bara en enda äcklig sörja.....

Neej , men det har jag funderat på att testa.

:d Tack på förhand.

Hade torv på ridskolan jag redd på innan...
Där var det ett tjockt lager av torv/damm överalt. Längstbox gallrena, på hästarna osv...

Även om man skrubbade rent vägarna och gallrena varge dag var det lika griskgt dan efter...

På sommarn var det hämskt dammigt...

Man kunda skriva sitt namn på hästarnas bakdela för det var så damigt...

:eek:

Det beror på vilken kvalitét det är på torven. Ibland har man otur och får en dammig jäkel, och ibland är den fin.
Jag står på torv och skulle inte byta. Spån är ljust och fint, med känns för uttorkande och kan också bli dammig.
Min häst får lätt liggsår, så tyvärr han kan inte ha tork eftersom den "åker omkring" för mycket, dessutom suger det inte upp kisset nå bra

torv är väldigt ekonomiskt och lättmockat. jag har haft halm innan till min och det trivdes han super på men torv är också heelt okej och går är väldigt liter av jämfört med spån till exempel...

Vad trist att det var så dammigt i erat stall. I vårt är det knappt dammigt alls, blir lite skitigare på nederdelen av väggarna om hästarna stått och tryckt upp det någon natt men annars, ingenting, och den skiten tvättas lätt bort med vatten. Enda gångerna hästarna är dammiga av torvet är när de tagit och rullat sig i boxarna, men de blir de ju oavsett stömedel :D

Att torv blir grisigt har vi inte heller märkt av, snarare uppfattar jag det som att torv fungerar lite som kattsand. Det "fluffiga" torvet överst i boxen bildar klumpar som kan lyftas ut ur boxen utan att det följer med en massa rent torv. I bädden under bildas tydliga mörka fläckar som man kan gräva upp om man inte vill ha fukt i bädden, men eftersom torven absorberar amoniaken kan man även låta det vara en del av bädden, beror på hur man valt att göra. Men om hästen kissar väldigt mycket kan jag tänka mig att risken finns för geggamojja. Själv har jag dock aldrig stött på problemet.

Hej Min kompis häst är också väääldigt grisig, skit överallt. men det spelar ingen roll vad hon sätter honom på det är så ändå. så därför satte hon tillbaka honom på halm eftersom det var lättats samt billigast för henne att ha. Det är vad hon säger jag har bara testat halm och spån till min men hon är väldigt pedant dock behöver hon halmen för att hon ska ha ngt att göra.

Min häst är också en riktig "gris"... Det som funkar bäst är torvbädd, sen lägger jag lite spån överst för att få det ljusare. Funkar jättebra!

Testa en grej: låna gödsel från en annan box, helst vallack. Lägg den i det hörn där du vill att din häst ska baja. Upprepa detta nåra dagar, kolla resultatet!

Du skriver att din häst står inne rätt mycket. Det kanske är det som är problemet? Att han är rastlös och uttråkad och därför spekar och går runt mycket i boxen? Har sett många tävlingshästars- och hingstars boxar som varit fullständigt grisiga. Men eftersom de stod på stall i princip dygnet runt var ju inte det så konstigt.. Samtidigt som man sett rena och fina boxar till lugna, stimulerade hästar som gått ute mycket....

Ledsen att behöva säga det men... Du har en VALACK! ;)
Skitgris brukar vara synonymt med ordet valack! :angel:

Min häst står på strö nu, och han grisar säkert ganska ordentligt.
Men det är inte jag som mockar :D :D :D.
Har helinakordering :) :P

Det beror på om torven är riven eller malen. Riven torv är överlägsen. Det andra skräpet duger bara att ha under halm. Det låter på jassen som hon har riven torv.

Akustik - allt hästen står på kallas strö så det hoppas jag din häst har.

Hej. Vi har också en riktig "skitgris" och har provat halm först men det suger ju så dåligt och han rörde bara runt i det så att allt blev äckligt. :crazy:

Sen köpte vi kutterspån i såna där plastbalar och försökte ha bädd men det var på nåt sätt så lätt och flygit så det rörde han också till och gjorde "geggamoja" av. :(

Då fick vi tipset att åka till en träindustri här i närheten där man själv kunde fylla säckar med sånt där vanligt finkornigt sågspån och se! Tjohoo!!!!!!! :banana: :banana: :banana: Det funkade!

Det är mycket tyngre och ligger stadigare i boxen. Flyger inte runt så fort hästen "fiser" lite. :D

Vi ville ju ha bädd och det gäller, tror jag, att man fyller på nytt ganska ofta och mycket i början så att det verkligen bildas en tjock bädd som kisset kan rinna ner i och samtidigt kan hållas torr på ytan.
Nu har vi en jättefin bädd som är torr och fin ovanpå.

Har också en gris till häst :angel: Provat det mesta, det enda som fungerar för mig är MYCKET spån i boxen, ingen bädd utan ta bort det som är kissigt varje dag och så skithögarna förstås. Fyller på med mer spån var tredje dag, då ganska mycket. Skulle inte rekkomendera bädd till en skitgris, risken är ju stor att han river upp bädden varje natt och det är ju ohållbart i längden.

jag hämtar också spån från ett sågeri, det suger upp mkt bättre än det som finns på "vanlig bal"

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka