Stretchjeans som töjer sig - finns det bot?

lady_vip

Trådstartare
Jag köpte ett par stretchjeans i smal modell för nån vecka sen. Fick först byta två gånger (beställde via nätet) till två storlekar mindre, redan där borde jag anat oråd.
Jeansen luktade ganska mycket(kemikalier kanske), så jag fick tvätta dem och nu är de på tok för stora.

Finns det något jag kan testa som inte gör att de töjer sig direkt igen? Det är endast 1% elastan, resten bomull.

Eller reklamera, igen?
 
torktumla?
Brukar jag göra med byxor (jeans oavsett stretch eller ej), det funkar bra men två storlekar mindre blir de ju inte, de tightar bara ihop sig.
 
Inget sköljmedel, flytande tvättmedel, ingen torktumlare och tvätta så sällan som möjligt är råd jag fått i butik för att behålla stretchen. Och att köpa den storlek som nästan är för liten eftersom strech alltid ger med sig lite.

Hade dock funderat på att reklamera dina om de blev så stora efter en tvätt.
 
Om du har tvättat dem enligt anvisningarna och inte har använt sköljmedel eller torktumlare (båda förstör stretchen) så är det en solklar reklamation tycker jag.
 
Man brukar ha tygets konstruktion (vävt eller ej) för att få stretch, och elastan eller liknande för att få "recovery". Alltså att tyget återfår sin form efter det sträckts. Med 1% elastan kan jag inte föreställa mig hur i hela friden det är tänkt att fungera, kanske med en annan fiber än bomull i grunden... Jag tror alltså att det är mer eller mindre kört från början, jag tror tyget har för dålig recovery för att kunna hålla formen - och funka som byxor, som ska töjas, sträckas, böjas och allt vad man nu gör med dem på, verkar väldigt osannolikt. O_o

(Stor reservation för att jag väääääldigt nyligt börjat lära mig om tyg, så jag kan vara helt ute och segla. :o)
 
Om du har tvättat dem enligt anvisningarna och inte har använt sköljmedel eller torktumlare (båda förstör stretchen) så är det en solklar reklamation tycker jag.
Tvättade 40 grader, inget sköljmedel.

Men tack alla, jag ringer idag och ber om att få reklamera. Synd på ett par snygga byxor.
 
Inget sköljmedel, flytande tvättmedel, ingen torktumlare och tvätta så sällan som möjligt är råd jag fått i butik för att behålla stretchen. Och att köpa den storlek som nästan är för liten eftersom strech alltid ger med sig lite.

Hade dock funderat på att reklamera dina om de blev så stora efter en tvätt.
Ja, kruxet här är att det finns inte mindre storlek, annars kunde jag ju bytt igen.

Annars tvättar jag sällan jeans, men jag brukar inte köpa såhär stretchiga jeans heller. Och använder flytande tvättmedel, torkar på lina och inga konstigheter, 40-60 grader beroende på vad mer som ska tvättas.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 907
Senast: Pilot
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 783
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp