Stressadhäst, hjälp?

annahansson

Trådstartare
Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag har en islänning på 11 år och han är helt underbar! Men nu det senaste har vi haft lite problem. Vi har inte riktigt tillgång till paddock, den närmsta ligger ungefär en kvarts ridtur bort och den är inte alltid tillgänglig så detta gör att det ofta blir ridturer i skogen eller på långa grusvägar. Detta funkar tills vi är på väg hem. Då är det som om allt vi har jobbat på och allt han har lärt sig bara försvinner. Han trippar fram hela vägen och trav eller tölt finns knappt på kartan. Det ända som existerar är antingen någon blandning mellan tölt och pass eller galopp. Jag försöker att prata lugnande med honom, ta och ge osv. Men det funkar inte. Jag kan knappt lägga på skänkeln. Han slänger inte upp huvudet. Men han håller det väldigt högt. Han försöker smita liksom. Så ja, jag undrar om ni har några tips på hur man kan göra för att få honom att lugna ner sig.
 
Sv: Stressadhäst, hjälp?

Ta det lugnt på väg hem. Funkar bara skritt - skritta då på väg hem.
Min häst blir också väldigt på på hemvägen, därför är det strängt förbjudet att galoppera på hemvägen.
Trav under kontrollerade former, många halvhalter, lite sidvärtes rörelser så hästen fokuserar på mig.

Kan du ha med sällskap? Det brukar också hjälpa. Se även då till att ta det lugnt, så det inte blir ett race.
 
Sv: Stressadhäst, hjälp?

Skritta funkar men han liksom studsar/taktar fram, jag försöker göra många halter osv. Har försökt att göra sidvärtsrörelser på vägen hem men som sagt så är det som om allt vi har övat på bara är borta. Han tar skänkeln som något framåtdrivande och tar jag då lite i tyglarna tar han det som en dragkamp och börjar även då springa. Han kan flytta sig med hjälp av vikten. Men det fungerar inte heller.

Jag har testat att ha sällskap och det har gått lite sådär men just nu verkar det vara det bästa att börja med. Förstår bara inte varför han håller på
så, det har han aldrig gjort förut... Det är som att all kontakt med honom försvinner på hemvägen..

Tack så mycket för svaret!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 504
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 677
Senast: Milosari
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 276
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp