R

Ronjaa

hej!
Vad ska man göra om man har en väldigt stressad häst?
Hon e väldigt svår att galoppera för hon vill rusa fast jah tar o lättar.
sedan dagen efter vi hon inte trava utan bara galopp och ska hålla på hela tiden men hon vet vad som gäller...att e d trav så e det de.
hon e jobbig att rida ut på för då stressar hon upp sig :/

snälla vad ska jag göra?

hjälp mig:(

jag tränar dressy och hon är ett varmblod

kramizar:cry:

Sv: stressad?

Först av allt: börja rid för instruktör om du inte redan gör det, så att du får kontroll inom inhägnat område.

Sedan måste du vara super-super-tydlig i dina hjälper. Du måste renodla dina signaler konsekvent tills hon lyssnar. då blir hon sannolikt också mindre stressad, för som det är nu tror jag hon uppfattar dina tygeltag som motstridiga. För henne kan de betyda: Spring!!

Börja i skritt. Ta ETT tygeltag - ett tydligt sådant med direkt eftergift - och gör halt. Beröm. Fortsätt öva detta tills hon lyssnar på mindre och mindre signaler. Fortsätt i trav. Sätt takten med din lättridning - hon får inte gå snabbare än du rider lätt - och så fort hon ändrar takten är det avbrott som gäller, med sits och/eller ETT tydligt tygeltag följt av stor eftergift och beröm. Acceptera inte att hon ignorerar din hand. Kläm inte med benen eller dyl, utan använd din vikt, sitt tugnt och räta upp överkroppen. Träna det här varje gång du rider så det aldrig finns en möjlighet att hon inte förstår dina hjälper.

Fortsätter hon att stressa upp sig, lägg dig på en liten volt och bromsa med sitsen. behöver du förstärka med handen, ta åter bara ett tygeltag och ge efter. Lyssnar hon inte får du vid enstaka tillfälle vara lite brysk - men bara om hon inte lyder och bara en gång! Dra aldrig. När hon saktar av och accepterar din takt, beröm. Rid rakt fram några meter och volt igen, så hon lär sig att trav rakt fram också är dressyrträning! Gör skänkelvikningar, flytta och ta bakedel och använd handen så lite som det går. Men när du gör det, och det gäller vid alla hjälper som du ger, kräv reaktion direkt.

Vid galopp tror jag att ett skäl till att hon blir het är att det är jobbigt för henne. Gör många galoppfattningar och avbrott, men börja i ridhus eller dyl. där du har koll, enligt samma tydliga prinipcer som ovan. Rid bara ett halvt varv till en början, så hon kan muskla sig långsamt.

Var tydlig, envis och konsekvent. Hon får aldrig ändra takten eller byta gångart om inte du säger till. Beröm så fort hon lyssnar på dig.

Lycka till!

jag red ett varmblod förut som var SÅÅÅ stressad, har aldrig träffat en häst som stressar upp sig så som hon gjorde.
men jag försökte att vara väldigt mjuk i handen å inte ta i henne i onödan.
sen pratade jag mycket med henne,
istället för att använda skänklarna använde jag rösten och det fick henne att lyssna mkt bätte.
för ofta när man skulle trava och va på henne med skänklarna blev hon stressad...men sa man istället "traaava" gick det hela mkt lugnare.

hon skenade nästan i galoppen i början så vi skrittade och travade bara först tills hon kunde samla sig ordentligt i traven innan vi gick in på galopp.
och när vi väl började galoppera gick även det hyfsat lugnt och efter ett tag kunde hon samla galoppen jättefint!

vet inte om detta var till nån hjälp men det funkade för oss men sen så är ju alla hästar olika :p

En travare är inte byggd till att galoppera det är därför den rusar i galoppen. Dom har svårt för det helt enkelt. Den tror att den måste göra så för att hålla balansen.

Som sagt mycket galoppfattningar med rak yttersida och lite ledande innersida. Fortsätt i galoppen med halvhalt-vänd-raktfram....halvhalt-vänd-raktfram o.s.v. Så att hästen förstår att den måste använda bakbenen för att balansera sig. Strunta i formen, gör du rätt med vändningarna så kommer hon själv ramla ner i en bra form när hon använder bakbenen.

Men som sagt kolla att halvhalten funkar i dom andra gångarterna först.

antar att det där inte var menat till mig...eller? :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka