Stressad vid longering

morning glory

Trådstartare
Jag har ett sto som är tretton år. Jag har stora problem när det gäller longering. Det går oftast rätt så bra i skritt, hon håller sig ute på volten och så. Men om jag ber om halt så tar det först väldigt lång tid innan hon stannar och när hon väl gör det så vänder hon in till mitten. När jag ska ha igång henne igen blir hon nervös och trampar bara runt, fatän jag bara smackar. När jag sedan ska ha henne att trava blir hon ännu värre och skenar bara runt i full galopp och det går inte att få stopp på henne fören man drar hårt i linan, och efter det så är det omöjligt hon bara snurrar och springer och har sig, men ser tydligt att hon blir väldigt stressad och inte tillfreds med situationen. Jag har provat att löslongera, men hon är på samma sätt då. Det funkar inte heller att rida, hon blir ändå nervös. Men om man rider på volt så går det bra och hon är lung, så jag tror inte att hon har ont. De senaste gångerna har jag inte haft med mig spö eller något, men det har ingen betydelse...

Ska jag bara strunta i att longera eller går det att lösa:confused: Problemet är att det inte går att löshoppa eller träna någonting om hon är lös på banan. Något tips??

Sv: Stressad vid longering

Har du också problem...!! Jag me... men min häst är lite mer lat... Hon står bara inne hos mig inne i volten istället för att vara ute och arbeta och sedan när jag smackar på så står hon bara still. Ibland är det så att jag springer runt henne!!!! Och det är jääätte jobbigt.. men slut pratat om mina problem... Mitt tips till dig är att du rider medans någon annan longerar henne... alltså att du rider på volten för det blev hon ju inte stressad av.. och Första gångerna eller iallafall första gången så bara står någon i mitten av volten som du rider. sedan när hon känns säker på det kan ni ju fästa en longer lina men då kanske du ska ha grimma inder tränset! Men när hon sedan förstår att det inte är något farligt så kan du försöka att longera henne själv eller med en kompis för säkerhetens skull...
//Jenny

Tack för tipsen. Problemet är att hon blir stressad så fort linan kommer fram så blir hon nervös, men jag ska ändå försöka.

Ett tips när du ska göra halt och hästen inte lyssnar. Sätt piskan framför hästen så stannar den nog.

Du får nog börja tänka på vad hon varit med om när det gäller longerlina! om hon blir stressad bara utav att se linan så får du träna henne att acceptera linan. ha en övning och lägga linan på henne och slänga den lite runt om henne och hon skall stå still. Hon kan ha slitit sig som unghäst under longering eller ofta fått pisk då hon blivit longerad tidigare (sådant får man alltid tänka på, vad har hästen varit med om)
Ta det sedan lugnt och var två som hjälps åt för att hon skall känna sig bekväm, trassla inte en massa med linan etc.

Lycka till och låt det ta den tid som behövs!!! Tänk bara på att hästen kan ha dåliga minnen av longering, (jag själv föredrar att tömköra :D !)

Min häst blir oxå jättestressad av longering. Detta kommer av att hon är en väldigt pigg häst och att hon blivit "linlöpt" efter tex vintervilan mm för att hon varit för laddad. De har helt enkelt gått på henne för hårt...
Jag har varit i kontakt med en tidigare ägare.

Jag tömkör henne istället, vilket oxå gör henne stressad. Men nu efter att ha jobbat utan krav i stort sett, med målsättningen att hon ska vara lugn och tycka att det är roligt, så funkar iaf skritten bra...

Jag tror att hon är en väldigt känslig häst som gärna vill vara tillags så när hon inte förstår dig blir hon nervös vilket resulterar i att du blir nervös och då blir hon änu mer orolig...
Låt en mycket erfaren person longera medans du står vid sidan om eller en bit ifrån, eller om du sitter på och förtydligar signalerna.
Mvh Emma

Tyvärr har jag ingen aning om vad hon har varit med om tidigare då hon både har varit i Tyskland och Holand, men jag är rätt så säker på att hon inte blivit helt väl behandlad. Jag ska träna henne med linan nu, det borde väll vara en bra idè att leda henne med den så att hon inte bara förknippar den med longerning?
Jag ska också prova att tömköra, även om jag inte har särskilt mycket erfarenhet av det... Något speciellt man ska tänka på?

EmmaJo - Hon är en välldigt känslig häst, det funkade inte när det var en erfaren som longerade förut, men det var väldigt länge sedan så jag ska nog se om jag kan få någon annan att longera henne.

Tack för tipsen allihopa!:)

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 237
Senast: tuaphua
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: Miingla
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka