Stressad häst

Mirre

Trådstartare
Tips på hur man får en stressad travare att lugna sig mottages.
Hästen är en kbl travare som tycker att allt ska gå i 120 och gärna allting på en gång.

Hur ska jag få honom att lugna sig och vänta på mig?
Både från marken och ryggen?

Sv: Stressad häst

Se till att du driver fram honom till bettet och att du är mjuk och passiv i handen. Bara för att en häst springer fort behöver det inte betyda att den bjuder till bettet :angel: Sen när han väl är där framme kommer det mesta av sig självt liksom. Kanske inget jättebra svar men alltid nåt :)

Börja att jobba mkt från marken med att han ska gå på ditt komando och följa dig. Tränar du NH?

Hej!
Såg att du har en kallblodstravare vore kul att veta stammen. Den kan säga en del om hästens temperament.
Jag tycker att du ska börja från grunden. Börja med att leda hästen. När du stannar ska hästen stanna. Träna till och från hagen och fem min/ dag. var lugn och bestämd men inte hård. Att hästen är lugn och lydig på marken är av högsta betydelse för att ridningen ska fungera.

När du rider försök slappna av gör ingen affär av det hela rid på halvlång tygel var mjuk och fjäderlätt i handen. En fast hand kan få hästen att vilja springa mer eftersom mer stöd betyder mer fart för travare. var lugn, klappa lite och prata lite. Springer hästen eller taktar, ta lite i tygeln, släpp efter, sitt till lite i sadeln, som en halvhalt.

rider du honom nu igen? trodde inte du skulle göra det mer då han redan skadat dig?
har han inte dessutom ryggproblem? det kan ju vara det som spökar, i kombination med att många kallblods travare är "ruschiga" av sig.

Om han har haft ryggproblem måste han ju undersökas innan du fortsätter.
Hur har han skadat dig?

Vänta med ridningen och jobba honom fårn marken är mitt råd tills ni varit till kliniken och fått allt utrett, problemen han har i rygg och ben. Hoppas han blir bra och att ni kan börja om på ny kula efter det! :)

han rids inte alls just nu
(Såg att det blev lite luddigt skrivet) utan jobbas bara från marken.
Fast just nu blir det inte mycket träning för han går öhvt inte och få tag på i hagen om man inte tar in moses först:crazy: Bara springer iväg

jamjam: han e efter Svall Ivar. Slogum Tron- Steggbest
Han har haft problem med ett bakben bland annat och jag har länge misstänkt att det sitter i ryggen men vi (vet och massör) har inte hittat nåt fel i ryggen.

Zindy16 skrev:
Fast just nu blir det inte mycket träning för han går öhvt inte och få tag på i hagen om man inte tar in moses först:crazy: Bara springer iväg

Han har haft problem med ett bakben bland annat och jag har länge misstänkt att det sitter i ryggen men vi (vet och massör) har inte hittat nåt fel i ryggen.
Ok ja jag trodde du red honom..

Men har ni varit på klinik och fått han undersökt i rygg och ben samt röntgat? Eftersom det är återkommande problem så är det ju vajsing någonstans, jag ryggen är boven...:(

Hej !
Jag känner igen mig så väl i din beskrivning. Jag har också en klb travare så är het ! Detta dessutom i kombination av att jag är feg och stressar upp mig när hon taktar på, ingen bra kombination , jag vet. :crazy:
Jag rider inte mkt alls på min häst ännu, marktränar mer. När jag köpte henne i höstas så bara rusade hon när jag skulle longera. Jag kunde knappt hålla henne men nu kan hon skritta i linan i flera varv:bump:
Jag har kört lite Nh med henne och lärt henne att följa mig och mina kommandon från marken och sedan tömkört lite och longerat.
Svårigheten är ju oftast med travare att omprogrammera dom till att man inte måste springa järnet hela tiden och det kan ta tid.
Jag tror dock att markträning är en stor del av nyckeln.

Lycka till ! MVH Susanne

När du rider, försök att röra dig med honom, fast lugnare, så att han följer din rytm och därigenom blir lugnare istället för att du följer hans rytm och allt bara går snabbare och snabbare. Försök även hålla handen stilla.

Är han inkörd?
Många kallblod har alldeles för mkt energi, då vi inte anv dom till arbete...
Har hört att det lugnar ner dom, just att dra vagn, stockar i skogen etc..:)

Tömkör i skritt under en lååång period.
Sätt upp en bana du kan tömköra, så han får lyfta
på benen, gå lite slalom osv.
Ge honom lite mer att tänka på än bara framåt.
Ut i skogen med lite jobbig terräng om det finns
tillgång till det :)

Zindy16 skrev:

Veterinären ser inte om det är fel inne i ryggen på honom det krävs en röntgen för det!

Hej! Stressade hästar "brukar" kunna varva ner om man jobbar dem i långsamt tempo en längre tid.Och tvärtom med "dönickarna" , dem brukar vakna till liv av snabba arbeten.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036
Övr. Katt Vår ena hona har varit borta i 5 dagar, idag kom hon äntligen hem igen. Hon var väldigt väldigt hungrig och törstig, verkligen kastade...
Svar
3
· Visningar
676
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025