Strålröta

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare >emelie<
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 10 359
Sv: Strålröta

Hejsan!

Intressant med denna tråd.
Min kompis hittade strålröta på sin häst för en vecka sen. (det hade gått jättefort)

Hästen stod på halm och pinkar alltid på samma ställe och står såklart på samma ställe...

Hon hade i spån under halmen (bättre uppsugningsförmåga)
Och sen har hon penslat med tjära.
Hoven har blivit mycket finare, nästan helt bra på en vecka.
Å just ja! Hovis var där och skar bort den sjuka vävnaden.

Lätt och effektivt sätt!
Och jag tror inte att de får cancer av tjäran...
De måste nog röka den isof! ha ha!!
Närå, skämt åsido!
Hoppas du får bukt med rötan!!!

Om hästen inte är halt när du rider så är det bara å rida. Det är bra för blodcirkulationen och tillväxten i hoven!

Lycka till!

kl

Läste att hästen lättare får strålröta om den får för mycket kraftfoder, gäller det även om hästen bara fått röta på en hov?

Jag använder blåsten utblandat med ljumet vatten... på min häst försvinner det på en vecka utan ngn hjälp av hovis :banana:

gammal tråd kanske men jag kanske kan göra ett försök i alla fall.

Vi fick ett fånganfall här nu under januari och lille pållen fick stå inne i en månad på torv bädd och halm för att få det mjukt och skönt...Nu för första gången i hans liv så fick han strålröta :eek:, han har ALDRIG haft något åt det hållet ens förut.
Men jag blev lite orolig för jag har alltid fått lära mig att man ska försöka få bort(hovslagaren skär bort eller liknande) det som syns för att minimera att det inte går vidare inåt. Är inte det viktigt?

Vår nya hovis, barfotaverkare, skar inte bort någonting och sa att det finns endå redan i hela hoven och även om jag skät bort så kommer det fram mer så det spelar ingen roll...Skulle det vara några nya rön då eller? Känns jättekonstigt att hon inte skar bort det synliga svarta vid sidan av strålen.
Är inte det viktigt?!
Vi köpte lilaspray och har på en gång om dagen, kan det vara bra tro? Hade det på en annan häst med lamellröta. Hovis hade på lite tjära som hon hade till övers.

Min lilla pålle hade också problem med sina strålar. Han hade i alla 4 hovar och det kom MASSA gegga och luktade pyton. Hovis skar i strålen för att få hål så varet kunde komma ut och det vill jag lova att var kom det ut!
Hovis var lite villrådig på vad som skulle göras åt detta mer än att tvätta och hålla rent. Så jag testade mig fram lite. Det tog två veckor med min behandling så var det borta. Visst så var det ganska mycket och hålla på med och något av en chock behandling men det gick ju bort:bow:
Jag tvättade hoven först med grönsåpa utspädd med vatten, sedan jodopax utspädd (starkt the i färgen ungefär) efter det tog jag ett medel som är till för just strålen och strök längs med den på sidorna och till sist blåspray. Blåsprayen och strålmedlet tog jag var 3:e dag ca och bara såpa och jodopax dom andra dagarna. Som sagt chockbehandling men vad gör man.
Hovis sa att min behandling hade funkat fint.
Nu säger jag inte att detta funkar på alla hästar, men för mig var det kanon.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har varit svullen hasen vid spetsen i ca en vecka. Hon går själv i hagen, finns inga stenare eller träd i hagen, inte...
Svar
3
· Visningar
391
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 239
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
930
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 285
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka