Strålröta

S

seejii

Hittar ingen tråd i ämnet. Men vill ha lite ideer och tips om hur man på bästa sätt åtgärdar strålrötan.

/CJ

Finns ett jättebra medel som heter något i stil med ThruschBrusch. Receptfritt. Finns att köpa på Hooks!
Men är GIFTIGT, så läs instruktionen noga.

Låter läbbigt... men är det så bra att använda nåt som är så giftigt? Men jag ska för nyfikenhetens skull läsa om preparatet... =)

Det är ingen fara om man bara använder det någon gång.
Dock väldigt effektivt! Rötan försvinner direkt och strålen läker fort.
Det var våra duktiga hovslagare som tipsade om detta medel när en av ridskolehästarna fick strålröta.
Det är flytande om man häller en droppe i den drabbade strålen.

Vid strålröta ska man sikta in sig på att stimmulera hovmekanismen dvs ökat strålarbete. Mycket utevistelse på TORR mark, samt torra bäddar inomhus. Man kratsar ur hovarna då hästen LÄMNAR stallet, men ej då den kommer in. Sand/jord skyddar mot bäddens ammoniak. Tjära i all ära, men använder man detta för ofta så riskerar man att luckra sönder strålen. Strålfårorna skall rensas upp vid strålröta och sedan kan man lokalbehandla med tex kopparsulfat.

Mynta...
Jag skulle nog aldrig låta henne stå okratsad efter en tur... Sten eller annat kan ha fastnat... Jag kollar alltid sånt. Men teorin låter bra! Jag talade med hovslagarn, han sa att man kan borsta rent med NaCl. Min häst har ingen strålröta, men jag gillar att få tips.

Sova!?
:smirk:
/CJ

Ja de där medlet trushbrush (heter så?) är jätte bra. Vår shettis fick strålröta och min egna häst fick en början till de. Rensa ur ordentligt där själva rötan är och sen droppar du i det här medlet. Ha skyddshandskar på dig för färgen går inte bort och kan ge allergisk reaktion. Inget farligt för hästen om man inte överdriver dosen. Fortsätt denna behandlag varje/varannan dag tills rötan är borta. Och tro de eller ej. Man ska faktiskt inte kratsa innan dom ska in i boxen. Om du vil kratsa efter ridtur kan du ju låta hästen gå lite på underlag först som lägger ett skydd först!

När min shettis hade stålröta på gång så fick vi följande råd från hovslagaren:
-Stryk på tjära, ca 1 gång/varannan vecka.(Skulle vi göra tills nästa gång hovis kom.)
-Alltid krats ur hovarna på morgonen så att inte kiss/bajs sitter kvar i hoven, sand och jord som fastnat under dagen skyddar hoven under natten.

Man jag vet att Trushbuster funkar också om man inte har tjära.

// :bump:

Jag har sprutat på väteperoxid dagligen i några veckor och det är enorm skillnad, kommer att fortsätta med längre intervall i förebyggande syfte.

Det där med att inte kratsa hovarna efter man har varit ute fungerar väl inte på vintern, när det fasrnar snö i hovarna??

Liknande trådar

Relationer Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt...
Svar
18
· Visningar
675
Senast: Karfitsa
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
521
Senast: CarEr
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
460
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka