sträckning...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare DalaTös
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 742
D

DalaTös

hej..hur lång tid brukar det ta för en sträckning att läka ungefär? min häst har "knölar" på ryggen, där sadeln ligger. Han har inte ont av dom, men är det nån som vet vad det kan vara?

Jag läste precis en artikel ang dessa knölar på Aftonbladets hemsida. Där står det att knölarna är en foderreaktion, och att det är kroppen som reagerar genom att producera vita blodkroppar. Knölarna kan behandlas med kortison av veterinär och blir då mindre i storlek.

Det är viktigt att man håller rent runt sadelstaden eftersom knölarna ofta kommer som en reaktion på smuts (i hårremmen) och (hastigt?) foderbyte.

Det är alltså mycket lättare att förebygga dessa knölar än att bli av med dem när de väl har uppkommit.

Vad gäller sträckning så kan det ta väldigt lång tid att läka, men det beror på hur allvarlig den är och om muskeln blir inflammerad eller inte. Är området vid sträckningen varmt så kan man räkna med att det har uppkommit en inflammation och då kan antiinflammatoriska medel hjälpa till att påskynda läkningen.

Nu låter det som om jag är expert på detta men jag har också en häst med sträckning just nu och han har stått i en vecka och blivit skrittad i en vecka. Förhoppningsvis kommer jag kunna sitta upp på honom efter helgen och då gäller skritturer i minst en vecka till innan jag kanske börjar trava.

mvh Jessica

Liknande trådar

Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 085
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
492
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 275
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
578
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Har du en åsna?