C

Curri

Har någon något bra tips mot stötar?! Jag lyckas ge min häst stötar så fort jag ska ta av termotäcket, det riktigt smattrar!
Har hänt att han slängt sig bakåt och dragit med linorna...
Måste göra nått nu!
Tacksam för alla svar å tips!

Sv: Stötar!

Har du tvättat täcket utan sköljmedel? Då kan det bli sådär statiskt. Testa att vika ihop det på hästen och LYFTA av det och se om det blir bättre :idea:

Pälsglans!
Om man håller en hand på hästen hela tiden när man tar av täcket sprakar det också mindre. Undvik gummistövlar/ skor med gummisula.

Ett enkelt tips är att se till att du lägger hela din kropp emot täcket när du tar av det. Då jordar det bättre och ni får inga otäcka stötar.

Det kan bli extra stötigt om man precis har duschat hästen med schampo har jag märkt. Nu gör ju inte jag det så ofta men min utehäst, men på våren förra året smattrade det som fasen första dagarna innan pälsen hade återfettat sig igen.

Undvik syntetmaterial i dina egna kläder! Blir det riktigt illa kan du blöta dina händer, eller smörja in dig med handkräm precis innan du hanterar täcket. Jag blir själv så elektrisk när det är kallt och torrt att jag har pajat bankomater o dyl, samt gjort min katt rejält förbannad ett par ggr :rofl: och tipsen ovan hjälper mig. Lycka till!

Tack för alla tips! Nu har jag lite att testa :) tacktack!

Jag har alltid handskar på mej när jag tar av och på täcken, har aldrig fått stöt när jag haft det. Sen så försöker jag alltid ha en hand på hästen när jag ryktar m.m.

Mycket bra tips det där med handkrämen!
Jag använder det på jobbet, man tycks lätt bli statisk av plast ^^ Handkräm funkar kanon! Samma sak där som med kläder/täcken/allt annat, försök undvika för mycket syntetiska ämnen..

Elektriciteten kommer fån människan - det har med materialet i sulan i skorna att göra.
Jag hade ett par Hansbo muckers - värdelösa

Okej! det kan alltså ha med skor att göra!
Vad för skor är bäst?
Förstår att det inte är gummistövlar då...

Jag brukade också bli statisk, men det berodde på att jag borstat med syntetborstar och hade syntetmaterial på mig. Nu förtiden har jag istället på mig handskar, och ryktar med naturborstar. Brukar även se till att alltid ha en hand mot hästen när jag både borstar och tar täcke.

Har någon något bra tips mot stötar?! Jag lyckas ge min häst stötar så fort jag ska ta av termotäcket, det riktigt smattrar!
Har hänt att han slängt sig bakåt och dragit med linorna...
Måste göra nått nu!
Tacksam för alla svar å tips!

Prova tvätta de utan sköljmedel..det gör jag på mina så fort dom börjar ge stötar..gör ju ont i mellan åt

Jag säger tvärtom, tvätta MED sköljmedel! Sköljmedlet motverkar att materialet bli statiskt.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 091
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama