F

fialottajansson

Nu börjar det bli kallt.

Hur gör ni om ni tar in hästen som har täcke på sig, tar av täcket och hästen är då "electrisk" och så fort du petar på den ger ni varann stötar.:(
Inte lätt när man har en häst som avskyr electrisitet och dessa små stötar....:cry:

Sv: Stötar?!

Det där har jag oxå varit med om, jobbigt faktiskt. Men än så länge verkar det bara som om det är jag som känner av stötarna, Tack och lov.

Jag vet inte om detta är bra eller dåligt, men jag sköljade av händerna i kallt vatten och efter det blev det inga fler stötar.

Det har jag varit med om också, det verkar som det bara blir det med feace täcken, men om du tar vatten på händerna eller sputar vatten med en blomspruta på täcket och lite på hästen innan du tar av täcket så brukar det hjälpa :)

Det har jag varit med om också, det verkar som det bara blir det med feace täcken, men om du tar vatten på händerna eller sputar vatten med en blomspruta på täcket och lite på hästen innan du tar av täcket så brukar det hjälpa :)

fast när jag fick stötar var det av ett regntäcke, inte fodrat med fleece. :) så det gäller nog alla täcken, men troligtvis är det mer vanligt med stötar på fleecetäcken.

:idea:Ett tips är att hela tiden hålla din hand på hästens kropp medan du tar av täcket (inte hålla på täcket utan med handen mot pälsen) då får man inga stötar (o inte hästen heller)

Håller ena handen på hästen och tar av täcket med den andra handen. Då delas den statiska laddningen lika mellan mig o hästen, så inga urladdningar kan ske.

Jag håller ena handen (utan vante) i boxgallret medans jag drar av täcket, blir det inga stötar.

Mins att när jag var ynge stod jag utan ena skon på i stallgången när jag ryktade hästen, för att slippa stötar.. :D :D

Jag blir jätteelektrisk lätt och det är skitjobbigt! Vågar knappt röra hästen när jag ryktar:(. Se till så du använder sköljmedel när du tvättar täcken. Och ha inte på dig några statiska plagg, ex. fleece, helst så nära bomull du kan komma. Att spruta vatten med blomspruta hjälper också.

du har redan fått en del bra tips på hur du ska kunna slippa statisk elektricitet men jag tänkte bara lägga in ett litet tips jag också. Flera har nämnt vatten på händerna/ i blomspruta och liknande, jag brukar oftast gå genom någon vattenpöl eller spola lite vatten från vattenslangen på skosulorna. Fungerar mycket bra för att slippa stötar

Sköljmedel till täcket och pälsglans som är antistatisk till hästen!
Så får du en extra fin och lättborstad häst på köpet!

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
265
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
903
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama