Dressyrtjejen_97
Trådstartare
Liten allmän reflektion bara. Har storlekarna på hästgrejer generellt krympt på senare år, eller något?
Satt och jämförde Herr Hästs äldre grejer, som är från mitten av 00-talet, med de jag själv köpt nu i mitten av 10-talet. Och bara för att ställa upp det tydligt:
Gamla
Träns: Cob.
Tyglar: Cob (?).
Schabrak: Cob (?) - kan vara ponny också!
Sadelgjord: 115 cm.
Benskydd: Cob runt om.
Täcke: 135 cm.
Storlek på H.H då: 162 cm, 530-40 kg kanske?
Nya
Träns: Full om det är stort i storlekarna, annars X-full.
Tyglar: Full.
Schabrak: Full.
Sadelgjord: 130-140 cm.
Benskydd: Cob - Full fram, Full - X-full bak.
Täcke: 155 cm.
Storlek på H.H nu: 162 cm, 560-570 kg.
Har, givetvis, provat de gamla sakerna på honom nu också. Det roliga i kråksången är att allt utom sadelgjorden sitter riktigt bra på honom. Att sadelgjorden inte passade förvånar mig inte för fem öre. Men att resten faktiskt passar bra på honom, förvånar mig desto mer. Har t.ex. ett träns av samma märke som det som var märkt cob, fast det jag köpte är från -16 ist. för -06. Det nya är i full och sitter på yttersta hålen överallt. Det i cob sitter på innersta/näst innersta hålen överallt Har även exakt samma märke/modell av benskydd som ett par av de gamla (bakbenskydd). De gamla är i cob och de nya är i X-full
Är det just bara mina exemplar, eller har storlekarna blivit mindre? Till vilken nytta då, i sådana fall?
Satt och jämförde Herr Hästs äldre grejer, som är från mitten av 00-talet, med de jag själv köpt nu i mitten av 10-talet. Och bara för att ställa upp det tydligt:
Gamla
Träns: Cob.
Tyglar: Cob (?).
Schabrak: Cob (?) - kan vara ponny också!
Sadelgjord: 115 cm.
Benskydd: Cob runt om.
Täcke: 135 cm.
Storlek på H.H då: 162 cm, 530-40 kg kanske?
Nya
Träns: Full om det är stort i storlekarna, annars X-full.
Tyglar: Full.
Schabrak: Full.
Sadelgjord: 130-140 cm.
Benskydd: Cob - Full fram, Full - X-full bak.
Täcke: 155 cm.
Storlek på H.H nu: 162 cm, 560-570 kg.
Har, givetvis, provat de gamla sakerna på honom nu också. Det roliga i kråksången är att allt utom sadelgjorden sitter riktigt bra på honom. Att sadelgjorden inte passade förvånar mig inte för fem öre. Men att resten faktiskt passar bra på honom, förvånar mig desto mer. Har t.ex. ett träns av samma märke som det som var märkt cob, fast det jag köpte är från -16 ist. för -06. Det nya är i full och sitter på yttersta hålen överallt. Det i cob sitter på innersta/näst innersta hålen överallt Har även exakt samma märke/modell av benskydd som ett par av de gamla (bakbenskydd). De gamla är i cob och de nya är i X-full
Är det just bara mina exemplar, eller har storlekarna blivit mindre? Till vilken nytta då, i sådana fall?