Storlek på padd

Bluefish

Trådstartare
Känner att jag är i behov av en ny padd. Men blir inte klok på storlekarna. Vet heller inte vad min nuvarande är, men sadeln är strax under 60 cm lång. Eftersom jag har en d-ponny behöver jag en mindre padd. 34x36 är helt uteslutet antar jag, en hur är det med 32x34? Eller är det 30x30 jag behöver? Utbudet var väldigt platt där. Har sett ett par ponnypaddar - man de verkar kanske inte ha den bästa passformen eller kvaliten. Vad motsvarar de olika tumstorlekarna?

Sv: Storlek på padd

Jag har en häst på 150 cm och en pad på 32x32. Den gamla var 30x30, vilket blev väldigt tight baktill, räckte knappt till. 32x32 är dock rätt stor, och funkar väldigt bra som showpad med...
Blev du nåt klokare? :p

Den jag har nu är också lång. Den ligger bitvis över länden. Men det är ju inget tryck baktill, upplever inte att det stör henne. Blir inte skav ens. Men jag har hittat en som är helt perfekt färgmässigt, men den är 32x34.. Min är ju inte lika hög som din, men hon har lång rygg. Så man kanske vågar prova?

Neha har rätt kort rygg, så det kan nog funka. Fast jag tyckte den kändes större på Quartern som är 2 år, fast jag vet att han har längre rygg än fröken... :p
Mät padden du har idag - 1 tum är 24.5mm!:idea:

60cm=23.6". Så tilføje 5-6" og du får ca. 28.6-29.6". Så vil jeg sige en 30" længde vil nok være fint men ellers med en 28-29" hvis du kan finde sådan en (de findes normalvis med jævn mål, men en gang imellem i andre mål). Med en kortere rygget hest, kan det nogle gang hjælpe med en blødere underlag, så det kan bøje sig over hoftebenene istedetfor at gnubbe. En Navajo tæppe, for eksempel, eller en af de blødere pads lavet med uld (ægte eller kunst) under en navajo. Er sadlen afrundet, kan du også kigge efter en afrundet underlag. Det vil også begrænse risikoen for gnubbninger ved hoftebenene.

God held med at finde en rigtige!

Hm, då är den jag spanat in tokstor.. :( Vi får se om jag vågar ta hem den.

Hvis hesten kan klare den længere underlag, er der ikke noget galt i at brug en der er "for stor." Den ser bare fjollet ud nogle gang. ;-) Og hvis underlaget er blød, så den ikke genere hoftebenene, er det usandsynlig at hesten får problemer.

Men det ser ju ännu dummare ut med de korta, de är så tråkiga och går inte alls att matcha som jag vill ;) Blöt har min padd aldrig blivit, regnar det så har jag ridtäcke. Vi får se hur en större ligger när jag köper in en

Liknande trådar

Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 351
Senast: sthu
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 581
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka