Storlek på hundbur

G

guldlock

Jag har en hund på drygt 48 kg och cirka: 60 cm hög (det är väldigt svårt att mäta hans höjd eftersom han inte vill stå stilla så det kan diffa 2 cm upp eller ner)

Nu ska jag köpa en hundbur till hunden, jag måste då ha en halvbur för att få plats med saker på andra sidan.
Tror ni att det blir några problem att få in han i en halvbur? Buren ska sitta i en v70 -02.
Eller är det bättre att skaffa mellanvägg och grind för att påså sätt få mer plats? (Sitter redan lastgaller..) Dock känns inte det lika säkert med tanke på fönstret.

Ni som har lite större hundar, va har ni för burar och vad är måtten? Får dom plats ordentligt?

Sv: Storlek på hundbur

Personligen skulle jag skaffa mellanvagg och grind och da gora hundens avdelning lite storre an halva for att gjora det mer bekvamt for hunden.

Personligen skulle jag skaffa mellanvagg och grind och da gora hundens avdelning lite storre an halva for att gjora det mer bekvamt for hunden.

Precis det har jag funderat på, känns lite osäker om man nu skulle krocka och hunden flyga ut genom sidorutan.

Den risken maste ju vagas mot hundens trivsel i bilen. Jag tror att jag vagt risken som sa liten att bli pakord just dar att jag valt hundens bekvamlighet och trivsel i bilen. Eller haft hunden i sakerhets balte i baksatet.

mina hundar är ca 65 cm i mkh/35 kg resp ca 55-60 cm i mkh/26 kg och de har det på gränsen till för trångt i sin halva av dubbelburen, särskilt den större av hundarna. om inte jag har helt fel för mig så är min v70, tidig -00:a, större i bagageutrymmet än -02:an.

till en så stor hund hade jag nog satsat på en 3/4 dels bur, som ger säkerheten med en bilbur, men större utrymme än en halvbur.

Jag har en skoda fabia kombi och har en robust dubbelbur i den. Hunden är 65cm i mkh och väger 36kg. Djupet i skuffen är 96/102cm, kommer inte ihåg. Jag har flyttat mellanväggen och har bara en liten smal förvaring i den ena burhalvan. Hunden har alltså lite mer än 3/4 av buren.

Jag resonerade som så att hunden räknas som last och du som förare är ansvarig för att all last i din transporteras säkert och inte bidrar till skada under färd och i händelse av olycka. Jag vet av erfarenhet att det inte behövs särskilt mycket kraft för att splittra rutorna i samband med en kollision, av den anledningen valde jag en ordentlig bur.

Jag tror att jag vagt risken som sa liten att bli pakord just dar att jag valt hundens bekvamlighet och trivsel i bilen.

Gå gärna ner och titta på en skadeuppställningsplats. Just påkörningsolyckor bakifrån alternativt snett bakifrån är väldigt vanliga. Då ryker i regel minst en av sidobakrutorna.

Jag har en hund som är väldigt stor, ca 73 hög och nästan 50 kg. Jag har V70 och i den har jag mellanvägg och dörrar. Han skulle inte få plats om jag hade bur. Han har mer än halva platsen, tiken är liten och får gott och väl plats på det som blir kvar.
Det är säkrare med bur för hundens skull. Och jag skulle behöva byta bil och specialbeställa bur om jag skulle köpa bur.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är helt ny här och jag hoppas jag ställer frågan i rätt forum. Jag ska köpa hundbur för flygresa och är så osäker på...
Svar
4
· Visningar
668
Övr. Hund Jag tänkte köpa en ordentlig hundbur till bilen. Just nu har jag en lånad gallerbur men jag vill ha en sån där rejäl variant som är...
2
Svar
24
· Visningar
2 923
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Jag har kikat lite efter bur till min nya bil. Största hunden ligger på 38 kg och 63 cm i manken, den mindre är fortfarande valp men...
Svar
4
· Visningar
814
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hejsan hundvänner Jag håller på med projektet att köpa en ny dubbelbur till bilen. Ja har dock fastnat lite i träsket att den ena...
Svar
2
· Visningar
1 296
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka