Storlek på bilbur

Variocage är ju reglerbar på djupet, så tycker du att den verkar för stor så behöver du inte ha den utdragen till max. Det man ska tänka på är - JBVs regler till trots - att ur säkerhetssynpunkt (för hunden) så bör inte buren vara för stor.
Så länge den inte rostar så är den justerbar på djupet. Våran är inte ens tre år och den går inte att rubba på djupet för det har kommit rostangrepp på en del pinnar i samband med att lack skavt av och det har legat våta hundar i buren.
Och vi är verkligen inte ensamma om det problemet.

Så länge den inte rostar så är den justerbar på djupet. Våran är inte ens tre år och den går inte att rubba på djupet för det har kommit rostangrepp på en del pinnar i samband med att lack skavt av och det har legat våta hundar i buren.
Min är ca 7 år gammal o i nyskick.

Fast den är förhoppningsvis inte rostig när den monteras ihop. :-)

Men visst har jag sett att rosten kommer fort. Min bur är köpt i somras och nog har det redan kommit lite rost på den.

Jag vågar inte svara på det och det finns nog heller inget exakt svar. En av sönerna till min ena hunds uppfödare är dock provingenjör och arbetar med krocktester och säkerhet. Han menar att ur krocksäkerhetssynpunkt så är det ju mindre desto bättre som gäller - och hunden ska ligga ner.

Med andra ord, ur krocksynpunkt kan nog inte buren vara för liten - ju större buren är, desto osäkrare blir buren för hunden. Å andra sidan så går en allt för liten bur inte alls ihop med andemeningen i djurskyddslagen. En för liten (men väldigt säker) bur funkar helt enkelt inte ur ett hundperspektiv.

Förhoppningsvis transporterar man hunden betydligt oftare än vad man krockar med den och förvarar man även hunden i bur på tävling och träning så får man helt enkelt göra en avvägning. Jag har valt en burstorlek där jag ser att hundarna kan ligga bekvämt och vända sig om utan problem, men inte mycket större än så. Att alltid ligga ner under bilfärd kan man ju lära hunden.

När det gäller säkerheten så får man helt enkelt göra en avvägning för vad som är praktiskt möjligt. För att göra en jämförelse: Man gör även avvägningar när det kommer till krocksäkerhet för människor. Det finns säkrare konstruktioner än de vi har idag (tänk formel 1-bilar), men av praktiska och ekonomiska skäl används inte de konstruktionerna i vanliga personbilar.
Förstod nästan att det inte fanns något exakt svar!
Jag upplever att som vi har nu så har han inte så mkt utrymme att flyga runt, han kan ligga ner och vända sig och sitta upp om han hukar sig. Problemet är att han vägrar ligga. Så fort han åker i ett lite större utrymme är han väldigt mkt nöjdare och lägger sig på en gång. Så jag kanske ska satsa på lite större än vad vi har nu, iaf på höjden!

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en volvo v70 och en cockerspaniel. På marknaden finns u hur mycket som helst vad det gäller halvburar, och på beg marknaden oxå...
Svar
3
· Visningar
1 182
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V