Jag vågar inte svara på det och det finns nog heller inget exakt svar. En av sönerna till min ena hunds uppfödare är dock provingenjör och arbetar med krocktester och säkerhet. Han menar att ur krocksäkerhetssynpunkt så är det ju mindre desto bättre som gäller - och hunden ska ligga ner.
Med andra ord, ur krocksynpunkt kan nog inte buren vara för liten - ju större buren är, desto osäkrare blir buren för hunden. Å andra sidan så går en allt för liten bur inte alls ihop med andemeningen i djurskyddslagen. En för liten (men väldigt säker) bur funkar helt enkelt inte ur ett hundperspektiv.
Förhoppningsvis transporterar man hunden betydligt oftare än vad man krockar med den och förvarar man även hunden i bur på tävling och träning så får man helt enkelt göra en avvägning. Jag har valt en burstorlek där jag ser att hundarna kan ligga bekvämt och vända sig om utan problem, men inte mycket större än så. Att alltid ligga ner under bilfärd kan man ju lära hunden.
När det gäller säkerheten så får man helt enkelt göra en avvägning för vad som är praktiskt möjligt. För att göra en jämförelse: Man gör även avvägningar när det kommer till krocksäkerhet för människor. Det finns säkrare konstruktioner än de vi har idag (tänk formel 1-bilar), men av praktiska och ekonomiska skäl används inte de konstruktionerna i vanliga personbilar.