Storlek på bilbur

Egonson_

Trådstartare
Vovve ska få ny bur att åka i, vi har bestämt att det blir en MIM Variocage original.
Men vilken storlek behöver man?! Vill ha så han kan sitta upp och ligga ned bekvämt men det hade varit smidigt att ha halva bagageutrymmet ledigt till annat. Hittar ingen åf i närheten som har burar hemma.

Han är en Kleiner Münsterländer på 22 kg, relativt liten och spenslig i jämförelse med tex en labbe.
Funderar på SL, eller behöver man SXL?

Oj! Jag har inte så mycket koll på detta men min kompis dobermann åker i en L. Så du behöver nog definitivt inte ha större än L, snarare M skulle jag tro ? Men det finns nog andra som är mer kunniga här.

Hittar inget på hemsidan om att det finns enkelburar i strl M. Hittar bara XL, L och XS. Annars hade nog M varit optimalt men de är ju lika breda och går att ställa om på djupet.

Jag funderar på om det finns nackdelar med att köpa L även om den är "lite stor", krocksäkerhet bla? Annars verkar det ju vara XS som gäller.

Hittar inget på hemsidan om att det finns enkelburar i strl M. Hittar bara XL, L och XS. Annars hade nog M varit optimalt men de är ju lika breda och går att ställa om på djupet.

Jag funderar på om det finns nackdelar med att köpa L även om den är "lite stor", krocksäkerhet bla? Annars verkar det ju vara XS som gäller.
Min lokala butik har en SL uppställd. Den skulle jag säga är något stor för min BC på 17 kg men något liten för min dalmatiner på 35 kg. Skulle hellre se min BC i den än min dalmatiner om jag fick välja.

Min lokala butik har en SL uppställd. Den skulle jag säga är något stor för min BC på 17 kg men något liten för min dalmatiner på 35 kg. Skulle hellre se min BC i den än min dalmatiner om jag fick välja.

Blir nog en SL. Hellre han har lite rum när vi åker långt, än att han får huka sig som han får i den nuvarande "buren". Vår hund är nog någonstans mitt emellan dina, han är ungefär i storlek med BC:n som sambon hade förut.

Jag har en Smal,, dubbelbur utan mellanvägg. Vovven är ca 58 hög o kan stå med böjt huvud. han väger ca 20 kg.

Och ev byta bil, för de där reglerna är väääääldigt väl tilltagna.

Visst, men jag vill ändå upplysa om vilka regler som finns satta eftersom många verkar missa att det finns regler för detta. Det är sedan upp till var och en att välja om man vill följa dem, precis som med andra regler, och även lagar.

Just burstorlek är lite av en pet peeve för mig, främst gäller det då på utställning, men eftersom många har samma bur i bilen så överförs det dit också.

Blir nog en SL. Hellre han har lite rum när vi åker långt, än att han får huka sig som han får i den nuvarande "buren". Vår hund är nog någonstans mitt emellan dina, han är ungefär i storlek med BC:n som sambon hade förut.

Variocage är ju reglerbar på djupet, så tycker du att den verkar för stor så behöver du inte ha den utdragen till max. Det man ska tänka på är - JBVs regler till trots - att ur säkerhetssynpunkt (för hunden) så bör inte buren vara för stor.

Visst, men jag vill ändå upplysa om vilka regler som finns satta eftersom många verkar missa att det finns regler för detta. Det är sedan upp till var och en att välja om man vill följa dem, precis som med andra regler, och även lagar.

Just burstorlek är lite av en pet peeve för mig, främst gäller det då på utställning, men eftersom många har samma bur i bilen så överförs det dit också.
Jag har tvärtom erfarenhet när det gäller utställningsbur, vet ingen som har samma bur. Det är ju livsfarligt att ha ihopfällbara stålburar i bilen.

Gällande lagarna runt burar så hade jag en MIM dubbel-L till salu, som jag haft två större hundar i. Det kom en kvinna och kollade, hon hade en liten BC som var mindre än mina, men enligt reglerna fick hon inte ha sin hund i dubbelburen, den var för liten. Hon hade fått köpa ny bil, mindre skåpbil, för att få plats med en laglig bur till sin hund som var 50 cm i manken.

Jag har tvärtom erfarenhet när det gäller utställningsbur, vet ingen som har samma bur. Det är ju livsfarligt att ha ihopfällbara stålburar i bilen.

Gällande lagarna runt burar så hade jag en MIM dubbel-L till salu, som jag haft två större hundar i. Det kom en kvinna och kollade, hon hade en liten BC som var mindre än mina, men enligt reglerna fick hon inte ha sin hund i dubbelburen, den var för liten. Hon hade fått köpa ny bil, mindre skåpbil, för att få plats med en laglig bur till sin hund som var 50 cm i manken.

Många med mindre raser har förvånansvärt ofta de ihopfällbara stålburarna i bilen och lyfter sedan ut dem på en ram med hjul och drar runt på det. Gärna ett par hundar i varje bur, dessutom. Eller så har de tygburar på utställningen och ändå stålburarna i bilen, samtliga för små och med för många hundar i. Därav min pet peeve.

Ja, jag förstår precis hur du menar och som många andra tycker jag att det känns galet att behöva en skåpbil i det läget. Om du frågar mig så är många av reglerna kring hundhållning onödigt snäva, det finns inget utrymme för tolkning eller behovsanpassning.

Hur som helst, jag ville bara visa på att det faktiskt finns regler även gällande burstorlek.

Variocage är ju reglerbar på djupet, så tycker du att den verkar för stor så behöver du inte ha den utdragen till max. Det man ska tänka på är - JBVs regler till trots - att ur säkerhetssynpunkt (för hunden) så bör inte buren vara för stor.
Hur mycket större än hunden bör buren egentligen vara för att fortfarande vara säker? Jag skall beställa en ny bur, och skulle nog kunna följa JBVs regler om jag vill - men jag har också läst detta om att den då blir för stor ur säkerhetssynpunkt.
Men jag har lite svårt att uppskatta hur pass stor man vågar ha innan den då blir "för" stor sas. Vill ju inte att han ska flyga runt och skada sig pga det vid en eventuell krock osv.

Ser dagligen folk som har utställningsburar i bilen. Men allra vanligast är att ha hunden lös i passagerarsätet eller i knät på föraren. :crazy:

Vi har köpt en bur som kommer vara alldeles för stor nu när hon är liten. Men jag köper hellre en ordentlig bur nu som kommer passa perfekt om ett år.

Hur mycket större än hunden bör buren egentligen vara för att fortfarande vara säker? Jag skall beställa en ny bur, och skulle nog kunna följa JBVs regler om jag vill - men jag har också läst detta om att den då blir för stor ur säkerhetssynpunkt.
Men jag har lite svårt att uppskatta hur pass stor man vågar ha innan den då blir "för" stor sas. Vill ju inte att han ska flyga runt och skada sig pga det vid en eventuell krock osv.

Jag vågar inte svara på det och det finns nog heller inget exakt svar. En av sönerna till min ena hunds uppfödare är dock provingenjör och arbetar med krocktester och säkerhet. Han menar att ur krocksäkerhetssynpunkt så är det ju mindre desto bättre som gäller - och hunden ska ligga ner.

Med andra ord, ur krocksynpunkt kan nog inte buren vara för liten - ju större buren är, desto osäkrare blir buren för hunden. Å andra sidan så går en allt för liten bur inte alls ihop med andemeningen i djurskyddslagen. En för liten (men väldigt säker) bur funkar helt enkelt inte ur ett hundperspektiv.

Förhoppningsvis transporterar man hunden betydligt oftare än vad man krockar med den och förvarar man även hunden i bur på tävling och träning så får man helt enkelt göra en avvägning. Jag har valt en burstorlek där jag ser att hundarna kan ligga bekvämt och vända sig om utan problem, men inte mycket större än så. Att alltid ligga ner under bilfärd kan man ju lära hunden.

När det gäller säkerheten så får man helt enkelt göra en avvägning för vad som är praktiskt möjligt. För att göra en jämförelse: Man gör även avvägningar när det kommer till krocksäkerhet för människor. Det finns säkrare konstruktioner än de vi har idag (tänk formel 1-bilar), men av praktiska och ekonomiska skäl används inte de konstruktionerna i vanliga personbilar.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en volvo v70 och en cockerspaniel. På marknaden finns u hur mycket som helst vad det gäller halvburar, och på beg marknaden oxå...
Svar
3
· Visningar
1 182
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka