Storlek på bete?

Luff

Trådstartare
Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan leva på luft. Just nu har vi honom i ok hull. Han går på en yta av ca 1/4 hektar. Helt nedbetat men han kan gå och noppa det som kommer upp. Han är en dammsugare oavsett så om det finns käk så äter han. Sen får han sly, ca 5-6 kg. Jag skulle naturligtvis vilja slippa slybiten men blir ju orolig för att det blir för lite volymmässigt. Jag har möjlighet att släppa honom på lite mer yta på ett lite nedbetat område, 10-15 kvm/dag kanske, men vill ju inte att han lägger på sig. Så har vi gjort hela sommaren då det dessutom gör att han rör på sig mer då hagen är smal och lååång. Men nu får jag känslan att hagen börjar närma sig vad han egentligen inte behöver i näring.
 
Mitt kallblod på ca 700 kg går tillsammans med 3 andra storhästar (två av dem lättfödda) på ganska exakt 1 ha som i dagsläget är ganska hårt nedbetat och hon håller sig i väldigt fint hull på detta. Området är uppdelat i olika hagar och gångar mellan hagarna så hästarna får ganska mycket rörelse när de färdas mellan olika delar i jämförelse med om hela ytan var en öppen hage. Hade hon gått ensam hade hon utan problem klarat sig på mycket mindre.
 
Mitt kallblod på ca 700 kg går tillsammans med 3 andra storhästar (två av dem lättfödda) på ganska exakt 1 ha som i dagsläget är ganska hårt nedbetat och hon håller sig i väldigt fint hull på detta. Området är uppdelat i olika hagar och gångar mellan hagarna så hästarna får ganska mycket rörelse när de färdas mellan olika delar i jämförelse med om hela ytan var en öppen hage. Hade hon gått ensam hade hon utan problem klarat sig på mycket mindre.
Jag mätte lite noggrannare och det är nog bara 600 kvm plus rator och sand. Inga 2500 kvm. Så väldigt långt från min första gissning. 😁 Mitt ögonmått är sådär kan jag väl säga. Vill ju gå på känslan att han nog kan gå på mer men vill ju inte att han ökar igen. Får väl fortsätta med slyet och sakta öka ut.
 
Jag mätte lite noggrannare och det är nog bara 600 kvm plus rator och sand. Inga 2500 kvm. Så väldigt långt från min första gissning. 😁 Mitt ögonmått är sådär kan jag väl säga. Vill ju gå på känslan att han nog kan gå på mer men vill ju inte att han ökar igen. Får väl fortsätta med slyet och sakta öka ut.
Det är jättesvårt att bedöma ändringar i hull tycker jag. Jag är hellre lite extra återhållsam än chansar.
 

Liknande trådar

M
Foder & Strö Jag har två hästar (halvblod) som sedan slutet av maj gått i en beteshage med ganska kort gräs. Hagen är nog ca 0.8 hektar, alltså rätt...
Svar
6
· Visningar
1 946
Senast: mysis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp