Stor vagn till små ponnyer?

G

Gisburne

Jag är på jakt efter en parvagn till A-ponny och funderar på om det går att bygga om en storhästvagn (som ju ofta är enbet) till en parvagn till mina ponnyer? Hur gör man i så fall? Vad ska man tänka på? Blir det för tungt?

Jag har tittat på promenadvagnar, trillor, droskor m.m. av varierande storlekar som ju är extremt fina att titta på men som oftast har skaklar eller parstång till häst. Eller som det heter i nästan alla annonser; "passar D-ponny eller liten häst". *suck*

Sv: Stor vagn till små ponnyer?

Vi har samma vagn till enbet häst och par shettis. Den är väl i största laget, men den väger runt 175 kg och om man ska tävla nationell så är minvikt 150 kg för shettispar.

paret.jpg

205378_10150116624260950_582600949_7031066_7572783_n.jpg

Som regel är det inte så krångligt att bygga eller anpassa en befintlig parstång till ponny, det är ju höjden och längden som skiljer.

Så om man svetsar på en del som sänker ner stången ett par dm eller så jämfört med det vanliga fästet och kortar av stången så funkar det ju utmärkt att skaffa en "vanlig" kombivagn till häst eller att smida fast en parstång istället för skaklar på en vagn för häst.

Kolla bara på vilken höjd du vill stången och hur lång den behöver vara (i dragläge ska ponnyns has befinna sig lika långt, eller längre, från svängeln som hasens höjd över marken enligt TR) och stången ska nå till minst halva halsens längd. Att ha en för lång stång däremot gör vagnen krånglig att köra med då den blir väldigt lång - så en väl avpassad längd på stången är viktig. Sen är det ganska enkel konstruktion att bygga om storhästvagnen till ponnyparet.

Har du en stor häst vagn så har ju denna en svängel i mitten, till ponnyerna vill du ju då ha två svänglar på var sida om stången - det som är enklast att göra då är att fästa två mindre svänglar i ändarna på en större svängel så att man får dubbelvåg.
Att köra så med 3 "svänglar" gör att vagnen inte "ormar" sig lika mycket vid galopperande par och att det kan vara lättare att få båda hästarna att dra jämnt jämfört med att ha två svänglar och enkla vågar vid parkörning.

Minimivikten på vagn i maraton på häst och a-ponnypar är ju som sagt var densamma.

På många ponnyvagnar tror ju tillverkarna att man är pygmé, allt är liksom bara förminskat från en storhästvagn :crazy:

Tack för svaren! :bow:

Vagnen jag ska ha är inte till maraton eller någon annan typ av tävling, utan till "finkörning" av olika slag. Det är alltså inte maratonvagnar jag har tittat på, utan på alla dessa vackra (ofta lite äldre) vagnar som finns på begagnatmarknaden.

En granne till mig har en lite nättare variant av viktoriavagn (till stor häst) som jag har tittat på som referens. Skaklarna på den sitter en bra bit ovanför hjulaxeln i fram och det är här mina funderingar har nått en återvändsgränd. Skaklarna sitter ju ihop med den där "snurrplattan" vad den nu kan tänkas heta, som gör att man kan svänga vagnen. Frågan är ju då hur man bygger om för att kunna fästa en parstång betydligt lägre ner så att ett A-ponnypar kan dra vagnen, utan att förlora svängfunktionen. Är det någon som hänger med på vad jag menar? Jag vill ju att det blir hållbart och såna vagnar är ju oftast ganska tunga, så jag har inte vågat skissa på hur man ska bygga för att stångfästet ska hålla.

Ja jag fattar, men du måste ju inte ha en helt rak stång. Man kan ju göra som ett "trappsteg" så att fästet är högt och sedan resten av stången lägre.

Vänta så kan jag gå ut och fota min vagn :idea:

Äsch måste ladda batteriet... Återkommer ;)

Senast ändrad:

Jag har funderat på en sån lösning, men har inte vågat testa om det verkligen håller. Det borde ju bli en ganska stor påfrestning på "trappsteget" varje gång man går från stillastående till rörelse, samt i branta backar. Man kanske ska satsa på riktigt grovt material?

Väntar med spänning på bilderna! :)

nja, det blir inga jättekrafter - stången är ju inte till att dra med, det är ju bara för styrningen och ev broms. Men visst måste man se till att det blir hållbart!

Förvisso drar de inte med stången, men jag tänkte att det måste bli mer belastning på "brytpunkten" än om det är en helt rak stång.

Vad tror du om vikten då? Jag har ingen aning om vad t.ex. en smålandstrilla eller promenadvagn väger. Men om jag får nys om ett bra sätt att fästa en parstång till mina ponnyer på en sån vagn så är jag väldigt frestad att köpa något "ögongodis" att köra med. :)

jo självklart blir det en vekare konstruktion än en rak stång. Men omöjligt är det inte :laugh: Vikten är nog ingen fara, speciellt inte om du bara ska "finåka på byn" och inte köra dressyr eller maraton.

Jag vill ju kunna köra på marknader och studenter m.m. :) Då duger ju inte "fulvagnar". :D (Jag har fått förfrågningar från flera håll men inte kunnat erbjuda nåt eftersom finvagn saknas.)

Så här ser min parstång ut. Den gör en böj uppåt, men det går ju att göra likadant fast att den går lägre om man vill. Bara man vet hur man hanterar svetsen så ska det hålla!

parstang.jpg

Så här ser vagnen ut när vi kör enbet. Skakeln sitter fast med den stora silvriga sprinten och enbets-svängeln hänger på undersidan av skakeln.
Vill man byta till stång så tar man loss sprinten och sätter fast stången med den istället. Parsvänglarna sitter direkt i vagnen och de hänger där alltid även när man kör enbet.

parvagn.jpg

Åh, vad bra! :bow: Får jag spara bilderna för framtida referens? Jag måste ju visa mina händiga bekanta som har svets vad de ska göra. :angel: :D

Vet du dimensionen på parstången?

Jag måste kolla mer på grannens finvagn för att se hur man eventuellt skulle kunna fästa en parstång på en sån modell av vagn. De ser ju inte riktigt ut som moderna vagnar, men på nåt sätt måste det ju gå! *bestämd*

Liknande trådar

Körning För maxad C-ponny. Hon är just nu hagprydnad men drömmer och hoppas hon kan köras i framtiden. Hon har fel i ryggen så får problem med...
Svar
5
· Visningar
1 707
Senast: fjordtokan
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Jate Volim
·
Körning Jag är jättesugen på att köra min häst, som är inkörd hos förre ägaren. Har mest bara kört shettisar i mitt liv och aldrig varit sådär...
Svar
7
· Visningar
1 191
Senast: IdaaaSun
·
T
Körning Ni som vet mer än jag om körning och allt som hör därtill... Behöver feedback på mina tankar, eller nån som tar ner mig på jorden...
Svar
1
· Visningar
826
Senast: Gisburne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka