STOR galipp..!

B

brosen

Hejsan..
Min häst har en ganska så stor galopp, och hon har MKT problem med att korta den, när vi väl har korta den fin och jämn så har ist problem med att öka den..
Jag rider vanligtvis bara hoppning, men där måste ju även galoppen också vara i bra trimm..

Men hur gör jag för att hon lättare ska kunna korta den, och länga..
Hon är endast riden e 1 ½ år efter att vart travare.. Så är det bara att träna träna träna som gäller..eller?

Jag har ridit bommar, där första bommarna har hennes språngstorlek, och sedan eftersom minskat avståndet till ca 2.5 m på slutet, om man lännger upp 10-15 bommar på rad, coh det hjälper verkligen jätte bra, men bara för den dagen!

Hur ska jag göra
Tacksam för svar :)

Sv: STOR galipp..!

Menar du med stor galopp att h'ästen tar långa språng, det känns inte som om det går fort men den vinner mkt mark,
eller menar du att det går fort?

De flesta travare har ganska liten galopp, men de sprattlar fort med benen och det går fort.

Kan du enkelt variera hästen i trav, steglängd osv, inte bara om det ska gå fortare. Korta och länga smidigt?

Korta på kortsidorna och läng på långsidorna kanske är en enkel övning att börja med. Tänk på att korta hästen med sitsen inte med tygeln. Och det ska inte ta mer än några få steg att få känslan av att energin går uppåt istället för framåt. Se till att hästen har en ren galopp hela tiden, annan galopp är bara meningslös. Med annan så menar jag fyrtaktig bak, mkt markbunden, passaktig galopp eller allmänt bensprattel...

Kanske var ett korkat uttryck, men om man bara tar i tygeln så får man nästan alltid hästen på bogarna eller likanden.

Att sitta till lite, rida med magmusklerna helt enkelt. På min funkar det att jag tänker "sitt" i varje steg för att rida och inte åka häst.

Det med att minska för sitsen och inte för tyglarna. Jag brukar tänka så att när hästen går i den takt jag vill följer mjukt med med kroppen i varje språng, när jag vill öka skjutsar jag på lite till med sätet o driver lätt men rytmiskt med skänklarna o när jag vill minska så slutar jag följa med utan stelnar istället i kroppen, spänner magen, håller om med skänklarna (inte driver rytmiskt längre). Denna skillnad brukar även yngre hästar känna skillnad på.

Hoppas detta gjorde det klarare:)

ursäkta så mycket... jag utvecklade svaret för tussinussen som ville veta mer utförligt hur man kan korta med sitsen utan tygeln eftersom du inte utvecklade ditt svar. eller får man inte hoppa in o försöka hjälpa till här?

Senast ändrad av en moderator:

Visst f¨år du förklara, men då det var till tussinussen du ville svara så kunde du klickat på svarsknappen i hennes inlägg...

ursäkta så mycket... jag utvecklade svaret för tussinussen som ville veta mer utförligt hur man kan korta med sitsen utan tygeln eftersom du inte utvecklade ditt svar. eller får man inte hoppa in o försöka hjälpa till här?

Jorå....men om man inte klickar "svara på detta" hos exakt den som man ska svara på så ska man skriva "KL" för knapplån, vissa är väldigt känsliga för det ;)

Tack för ditt svar, nu förstår jag lite bättre. Faktiskt igår tränade jag för min instruktör och när min häst rusade lite i trav sa hon lite som du skriver, "luta dig en aning bakåt och liksom stelna till lite, så saktar han ner" och tänk att han gjorde det :idea: Tycker annars att när dom rusar så är det lätt att man själv blir på spänn och kanske lutar sig en aning framåt. För mig är det nog så iaf. Jag får verkligen tänka efter och säga åt mig själv att sitta ner ordentligt när jag vill att hästen coolar ner sig och kortar lite.

Jag ska tänka på att trycka på rätt knapp i fortsättningen:)

kul att du fick känna på att det funkade, visst är ridning kul när man hittar saker som gör att kommunikationen funkar bättre:D

Ngt liknande som jag får säga till mig själv är "sätt dig upp och rid ordentligt som på xx". alltså när jag känner att jag börjar hänga och titta framåt säger jag åt mig själv att räta upp mig och rida som på en välutbildad häst och genast börjar hästen jag sitter på sköta sig bättre. Man gör mkt genom sina förväntningar o sin sits:)

Jag ska tänka på att trycka på rätt knapp i fortsättningen:)

kul att du fick känna på att det funkade, visst är ridning kul när man hittar saker som gör att kommunikationen funkar bättre:D

Ngt liknande som jag får säga till mig själv är "sätt dig upp och rid ordentligt som på xx". alltså när jag känner att jag börjar hänga och titta framåt säger jag åt mig själv att räta upp mig och rida som på en välutbildad häst och genast börjar hästen jag sitter på sköta sig bättre. Man gör mkt genom sina förväntningar o sin sits:)

hihi..okej
Det är ju iof ganska så bra tips,
När jag rider hemme själv så brukar jag tänka lite som om att jag har en tränre brevidmig, som säger vad jag ska göra..då går det genst mkt bättre tkr, jag.. :):)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: Freazer
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 040
Senast: Nahar
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama